Slow burn romance met een serieuze toon en een vleugje humor.

Rcisca 10 december 2023
♡  Blogtour Onbekommerd ♡

Jeeeh
Vandaag is het mijn beurt om mijn ervaringen te delen over het nieuwste boek van Martine Hoogschagen. Na het lezen van Nonchalant dat het eerste deel is in deze 'Zorgeloos-serie' was het nu tijd voor het volgende deel.
De verhalen zijn prima los te lezen, maar na het lezen van Nonchalant heb je toch wat meer informatie betreft de andere personages.

Annelies gaat er namelijk even tussenuit naar haar vriendin Lynda in Frankrijk, maar komt daar niet terecht in de vakantiebungalow van Yann en Lynda, maar bij Briz de broer van Yann, die duidelijk niet echt op bezoek zat te wachten. Dat kon er ook nog wel bij.

Martine heeft duidelijk bijgeleerd na het eerste verhaal en ik ben onder de indruk van Onbekommerd. Op een machtig mooie manier geeft Martine je inkijk in de hoofden van Briz en Annelies. Twee personages die beide een rugzakje hebben en niet zo goed weten hoe daarmee om te gaan.
Martine laat ze opbloeien en zorgt ervoor dat je jezelf als lezer kunt inleven in beide personages.

De Hollandse pietje precies versus de norse Fransman dit is wel een beetje hoe je het begin van het verhaal kunt omschrijven.

Martine schreef een heerlijk feelgood verhaal met daarin de nodige humor verwerkt. Ik heb meerdere malen uitgebreid kunnen lachen. Maar naast de fijne momenten en de grapjes haalt ze een andere lijn naar boven waarin de beide personages op zoek zijn naar zichzelf en hun plaats in het leven.

Het verhaal speelt zich af en Frankrijk en zoals Martine zelf al aangeeft is het gebaseerd op haar ervaringen die ze opdeed in de afgelopen 17 jaar dat ze in Frankrijk woont. Dit is duidelijk te merken als je het verhaal leest. De woorden die ze soms gebruikt, de gewoonten die ze omschrijft en de omgeving waar ze je van laat meegenieten geven je een blik in Frankrijk.

Ik ben nieuwsgierig geworden naar het derde deel, want het verhaal sluit af met een mooi open stuk. Hoe zal het verder gaan in het Franse buurtje?

Meer recensies van Rcisca