Passie in de opera

Rcisca 12 maart 2020
Ik las voor het eerst een boek van Lucinda Riley. Door alle media aandacht rondom haar vanwege haar '7 zussen serie' verwachtte ik dus ook van dit boek heel veel.
Bijzonder is het dan om te lezen dat het eigenlijk al een ouder boek van haar is uit 1996 dat ze schreef onder haar oude auteursnaam Lucinda Edmonds met de titel Aria.
Ze herlas het boek eerst zelf. Ging ermee aan de slag en na het herzien was daar 'Het Italiaanse meisje'
En hoe!!

Ik ben onder de indruk van haar schrijfstijl.
Vanuit het perspectief van Rosanne ga je als het ware als een terugblik door haar leven.
Je wordt al door het eerste stukje brief met een vraag opgezadeld. Wie is Nico?
En dan ga je terug in de tijd.
Rosanna is 11 jaar en daar begint het verhaal van meisje die hard moet meewerken in het eethuis van haar papà en mamma tot een veel belovend Opera zangeres.

Als Rosanna in het eethuis van haar vader en moeder het 'Ave Maria' zingt is Roberto zo onder de indruk dat hij haar en haar broer Luca overtuigd dat ze zangles moet nemen.
Hij zorgt er ook voor dat ze die lessen krijgt en betaald deze voor haar.
Je houdt meteen van hem.
Wat een liefdevolle broer zet ze daar neer
Je wordt in het verhaal gezogen en wilt van bladzijde tot bladzijde niet stoppen met lezen.

Het boek staat bol van de emotie.
Italiaans temperament, onzekerheid, angst, verdriet, geluk en liefde.
Je leeft mee met het opera bestaan van Rosanna en Roberto vol glamour, succes en romantiek.
Je huilt mee bij alles wat ze samen meemaken en/of elkaar aandoen.
Naast het verhaal van Rosanna en Roberto pikken we ook een stukje mee hoe het Luca vergaat in zijn leven. Hoe hij al zoekende een weg vind. Zijn roeping. Hoe haar zus Carlotta een misstap begaat, hiervoor zowat haar hele leven moet boeten en ze nog steeds niemand hier iets over wil vertellen.
En hoe haar vriendin Abi van vriendje naar vriendje hopt maar de ware maar niet vindt... of toch wel?

Ja Ik heb zeker menig traan gelaten bij het lezen van dit verhaal.
Ik ben fan.
En de volgende 3 boeken van Lucinda liggen op mij WIL-stapel.

Van mij dus dik verdiend
☆☆☆☆☆

Meer recensies van Rcisca