Ierse zussen met geheimen

Renate 10 januari 2021 Hebban Team
De Ierse erfenis is het derde boek alweer van Karen Swan, na een Noorse winternacht en de Spaanse belofte is dit ook het derde boek van haar met een land in de titel, ook neemt ze ons mee naar dat desbetreffende land.

Het verhaal speelt zich af voor het grootste gedeelte op en rond het familiekasteel van de drie zussen, die na jaren weer bij elkaar zijn, na het overlijden van hun vader.
De zussen Ottie en Pip hebben hun roots nooit verlaten en de jongste is 3 jaar geleden plots met de noorderzon verdwenen, sindsdien is er amper contact geweest tussen de zussen.
Dit maakt het natuurlijk wel lastig voor Willow om terug te komen, omdat alles wat vertrouwd was nu wat lastiger en moeilijker is.
Het is een herkenbaar verhaal rond de zussen, ik denk dat voor iedereen met zussen of zusjes het herkenbaar is, hoe moeilijk het soms is en hoe leuk aan de andere kant, maar vooral dat je soms niet met elkaar kunt, maar ook niet zonder.
Dat is heel natuurlijk neergezet door Karen Swan, net als dat ze alle drie echt hun eigen karakter hebben.
De mannen in het verhaal zijn iets minder goed uitgewerkt, die zijn wat oppervlakkig, al zal iedereen aan een bepaalde man toch wel een hekel krijgen.

De schrijfstijl van Swan is prettig, ze neemt je echt mee in de levens van de 3 zussen, je leert Ottie, Pip en Willow echt kennen tijdens het lezen, het gaat steeds in het verhaal afwisselend over een van de zussen, zo krijg je een goed beeld van ze.
Ook omschrijft ze de omgeving zo dat je je gewoon in Ierland waant, en dat is zeker nu heel fijn, heerlijk wegdromen in een boek.

Dit is het derde boek wat ik van Karen Swan las, vind het leuk dat ze steeds verhalen schrijft die in een ander land afspelen, zo krijg je al lezende wat mee van andere landen en culturen.
Na die andere 2 boeken , waar in beide 2 verschillende tijdlijnen werden gebruikt, ging ik daar stiekem bij dit verhaal ook van uit, maar niets is minder waar.
Hierdoor duurde het voor mij langer om echt in het verhaal te komen.
Het is een mooi verhaal en het is ook best verrassend, het was totaal niet wat ik tijdens het lezen had verwacht qua afloop, heb het ook met plezier gelezen, alleen het kon mij niet zo omver blazen als bijvoorbeeld de Spaanse belofte heeft gedaan, misschien waren hierdoor mijn verwachtingen te hoog, dat kan.
Neemt niet weg dat ik een volgend boek van Swan zeker op zou pakken, soms geniet je gewoon net even minder.

Meer recensies van Renate