Er gaat een wereld op zee voor je open

Renate 27 oktober 2019 Hebban Team
De jungle op zee geschreven door onderzoeksjournalist Ian Urbina .
Hij heeft hiervoor zelf uitgebreid onderzoek gedaan op verschillende schepen over de hele wereld, om je zo een inkijkje te geven over wat er allemaal op de oceanen gebeurd.
Tijdens het lezen ging er een wereld voor mij open, eigenlijk elk onderwerp heb ik met veel verbazing gelezen, van hoe kan dit allemaal.
Na elk hoofdstuk, moet je even bijkomen, en nadenken over het hoe en waarom.

Je leest over slavernij, stroperij, oceaan als dumpplek, greenpeace, seashepherd maar ook over de Nederlandse arts Rebecca Gomperts die met haar abortusboot wel heel handig gebruik maakt van de wetteloosheid op zee, een verhaal wat ook gelijk indruk op je maakt.

De schrijfstijl is prettig, het is soms net of je erbij bent geweest, ook blijven de verhalen boeiend omdat ze ook best spannend zijn soms, dit boek vraagt eigenlijk om een eigen documentaireserie om deze vele misdaden bij het grote publiek bekend te maken.
Want het zijn wel verhalen waar iedereen over zou moeten weten, want het is best bizar te lezen dat er tot 1993 nog volop nucleair afval in de oceaan werd gedumpt.
Het is wel een boek die je rustig op je gemak moet lezen, het is een boek dat tijd van je vraagt, tijd om de verhalen die Ian Urbina verteld tot je te nemen.
Het is ook een boek dat je de ogen opent, want ondanks dat je misschien heel belezen bent, en het idee hebt dat je veel weet over bepaalde onderwerpen, lees je in dit boek toch dingen waar je echt nooit bij stil hebt gestaan.
Zoals dat er veel onbestrafte misdaden tegen mens en milieu op zee bestaan. dat de zee eigenlijk een plek is waar alles kan, dingen die je je niet voor kan stellen, waar mensen graag de ogen voor zouden willen sluiten.

Meer recensies van Renate