Grootschalig en boeiend

Richard de Boer 10 juni 2019
Wie zich graag verheugd op grootschalige fantasy komt met de Kronieken van Cranborn niet bedrogen uit. Wat in boek 1 klein begint met een voormalig lid van het moordenaarsgilde op de vlucht, krijgt al snel omvang door meerdere verhaallijnen en een waslijst aan namen van personen en plaatsen. Zoals in zo'n beetje elk fantasy verhaal raakt ook deze wereld verstrikt in een spiraal van oorlog en ellende en hebben we een profetie die in hoofdlijnen al bepaald heeft hoe de menselijke pionnen op het schaakbord zullen handelen. Alleen wel jammer dat de kaart in het ebook volstrekt onleesbaar is en de enige online versie die ik kan vinden niet beter is, dat zal misschien in de papieren versie anders zijn. Aan de andere kant doet dat niets af aan het verhaal en moet je alleen een beetje extra je best doen om in je gedachten te visualiseren waar in de wereld de gebeurtenissen zich voltrekken. Grappig detail is dat Mike Jansen ervoor gekozen heeft de klimaatgebieden om te draaien: geen sneeuw in het noorden en woestijnen in het zuiden, maar juist andersom. Ook worden gaandeweg het verhaal gebieden ver weg en gebeurtenissen lang geleden kort aangestipt, waardoor de wereld nog wat meer tot leven komt.

Een aantal van de verhaallijnen uit de vorige boeken komen in dit derde boek bij elkaar, maar tegelijkertijd scheiden zich ook weer groepjes af waardoor duidelijk wordt dat dit verhaal nog lang niet afgerond is. Dat verbaasde mij even omdat ik in de veronderstelling was dat het een gebruikelijke trilogie zou zijn, maar al snel bleek dat niet te kloppen en het stond, naar later bleek, zelfs op de laatste pagina: wordt vervolgd in deel 4. Ik hoop dat Mike Jansen tegen die tijd boek 4 weer met een korte samenvatting zal beginnen want hoogstwaarschijnlijk ben in veel kleine details dan al weer vergeten.

In de Kronieken van Cranborn komen veel fantasy elementen naar voren. We hebben de reisgezelschappen, magie, vreemde wezens, wandelende skeletten, een dwerg, elven, lang levende Aeldman. En we hebben het gekonkel tussen mensen met macht, de eigen plannetjes die ze willen uitvoeren, het verraad onderling, koningen die sterven, mensen van adel die ruzieën over de opvolging. Complete dorpen worden uitgemoord, mensen gemarteld, zeeslagen, geheimzinnige ruïnes en bossen... kortom héél veel en verpakt in een boeiend verhaal. In het begin denk je een situatie te hebben met "slechterikken" (De Rode Kerk aanhangers) en mensen aan de goede kant, maar het vloeit langzaam in elkaar over. Zo is er bijvoorbeeld een van mijn favoriete personages: de Rode Kerk kroezaar (elitesoldaat) Nikolas Everhard die door een bevel van zijn leidinggevende (overigens een Aeldman met heel andere plannen) begint te twijfelen en een keuze moet maken tussen het volgen van de orders of het volgen van zijn eigen idealen. Dit geeft allemaal nèt wat meer aan het verhaal waardoor je steeds verder wilt lezen.

Op naar boek 4... en een beetje snel graag ;-)

Meer recensies van Richard de Boer