Manja of De zeven lagen der Ziltheid.

Rineke 29 november 2022
Prentenboek voor volwassenen geschreven door Dimitri Leue en geïllustreerd door elineveer.
Uitgegeven tgv de heropening van het KMSK te Antwerpen.
De gerestaureerde kunstwerken van het onlangs heropende Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen vormden de inspiratiebron voor het verhaal van Manja, de restaurateur die tijdens het herstellen van de schilderijen ook haar eigen leven laag na laag afpelt en voor ons blootlegt. In iedere laag/hoofdstuk wordt een filosoof of wetenschapper (Nietzsche, Einstein, Darwin, Freud) geplaatst tegenover een kunstwerk of kunstenaar uit het museum (Gustave Courbet, Alfred Stevens, Fouquet).
Het werd een poëtisch verhaal rond het thema gender.
'Kijk! In plaats van zomaar wat te zien.
Zie in plaats van zomaar wat te kijken!
Een fijn boek om telkens weer op te pakken en opnieuw geraakt te worden door de tekst, maar vooral om te genieten van de prachtige illustraties.

Meer recensies van Rineke