Magistraal

Rineke 30 mei 2023
Ian McEwan (1948) schreef met Lessons het allesomvattende levensverhaal van Roland Baines. Tegelijkertijd is de roman een terugblik op het leven van de schrijver zelf. The story of a lifetime met twee cruciale gebeurtenissen: de ongelijkwaardige verhouding tussen leerling en zijn pianolerares die hem zijn leven lang blijft achtervolgen en het vertrek van de echtgenote met achterlating van hun zeven maanden oude zoontje.
Cubacrisis, Tsjernobyl, de val van De Muur, 9/11, Brexit, Me-too, Coronapandemie, stuk voor stuk komen ze langs en spelen ze een herkenbare rol in het leven van de hoofdpersoon.
Het boek verveelt geen moment, alles komt op een geraffineerde wijze samen. Te veel om samen te vatten, bijna te veel om te bevatten, maar geweldig om te lezen.

Meer recensies van Rineke