Tatiana over Tamara.

Rineke 10 februari 2023
Tatiana over Tamara. In het voetspoor van Tamara De Lempicka door Tatiana de Rosnay.
Art Deco kunstenares Tamara De Lempicka (1895-1980) groeide op in het destijds zeer mondaine Moskou en Warschau, maar vluchtte tijdens de Russische revolutie naar Parijs. Gedurende de Roaring Twenties wist zij haar eigen legende te creƫren.
Auteur Tatiana De Rosnay vat het turbulente leven van Tamara De Lempicka samen in een uitvoerige brief waarin zij de kunstenares persoonlijk aanspreekt.
Dat Tamara een losbandig en extravagant leven leidde, is bekend en blijkt overduidelijk uit haar werk. De Rosnay heeft echter ook aandacht voor de donkere kant in het leven van De Lempicka. Haar depressies, de moeizame relatie met haar dochter Kizette, het verdriet om haar grote liefde Tadeusz Lempicki die haar buitenechtelijke (lesbische) relaties niet meer aankon en haar verliet.
De aandacht voor De Lempicka's levensstijl lijkt haar kunst naar de achtergrond te verdringen, ook in het boek van De Rosnay. Haar levensverhaal is aangename literatuur, maar haar werk verdient meer.

De Lempicka: elegant - behaagziek - decadent - bohemian - wereldvreemd - snobistisch - sexy - ambitieus.
Haar werk: opvallend - erotisch - avant-gardistisch - extravagant - uitdagend - mysterieus - decoratief - figuratief.
Het boek (ik noem het bewust geen biografie) bevredigde niet mijn nieuwsgierigheid naar de persoon De Lempicka; het gaf eerder een tijdlijn van haar leven met veel namedropping. De echte Tamara De Lempicka (met illustraties) vond ik in het door haar dochter geschreven Passion by Design. The Art and Times of Tamara De Lempicka by Kizette De Lempicka.
Ik geef het boek 3 sterren.

Meer recensies van Rineke