Klopjacht : spel en realiteit

Rita Leyman 24 november 2021
Inge Spaan (1980) werkt als accountant maar in haar vrije tijd kan ze zich uitleven in het schrijven van boeken en verhalen. Ze debuteerde met de thriller 'Oververhit'. 'Uitgespeeld' is haar tweede thriller.

Op de cover staat er een koppeltje dat op reis is en hun weg zoekt met de kaart. Zonder de achterflaptekst te lezen zou je eerder een romantisch boek verwachten. Maar na het lezen van de korte inhoud besef je dat het eerder een zoektocht, een klopjacht wordt. En dit zorgt er wel voor dat dat het romantisch boek plots een thriller wordt.

'Uitgespeeld' begint met het plotselinge overlijden van Laura's vader. Wanneer ze kleren voor hem uitzoekt die hij in zijn kist zal dragen, vindt ze papieren in zijn zak. Ze ontdekt dat hij te maken heeft met een verdwijningszaak van een ouder echtpaar . Het blijkt om de ouders van Laura’s vroegere klasgenoot Rogier te zijn.
Dit laat haar niet los, dus besluit ze om proberen toegang te krijgen tot de computer van haar papa. Dit lukt haar niet. Leendert haar collega blijkt de oplossing te zijn. Hij is een echt computernerd.
Hij besteedt een groot deel van zijn vrije tijd aan spelletjes in de digitale wereld. Zijn favoriete spel is Klopjacht. Maar nu Laura zijn hulp nodig heeft kan hij zijn Klopjachtervaring misschien wel in realiteit toepassen.
Zal het hen lukken om de waarheid en de geheimen van haar vader te onthullen?

De karakters in het boek zijn goed uitgewerkt. Het personage Leendert evolueert het meest in het boek. In het begin is hij introvert, een nerd, een beetje mensenschuw. Hij leeft een beetje in zijn eigen wereld en nu komt Laura opdagen en smijt zijn wereld overhoop. Hij stelt zich meer open en wordt zelfs vriend met Laura. Wat ook mooi is dat Laura op het einde zelfs niet meer de roddels over Leendert kan verdragen. Een mooi duo!

Inge Spaan heeft met 'Uitgespeeld' een heel spannende thriller neergepend. Door de wisselende perspectieven houdt ze de aandacht van de de lezer vast. Het boek laat je niet los, je leest het in één ruk uit want je wilt echt weten hoe het afloopt. Ze is erin geslaagd de lezer aan te zetten om als het ware mee op klopjacht te gaan. Ze geeft ons geleidelijk aan de puzzelstukjes die je mooi kan samen leggen tot 1 mooie puzzel.
'Uitgespeeld' is een thriller die spannend blijft tot aan de laatste bladzijde . Ik kijk alvast uit naar haar volgende thriller.

Meer recensies van Rita Leyman