Aardige zoektocht

Ron Jansen 19 oktober 2022
Vragen over je geaardheid. Niet direct een onderwerp dat mijn belangstelling heeft. En ik houd ook niet van de essayistische, fragmentarische schrijfstijl. Maar ik heb mij zeker niet verveeld tijdens het lezen van dit boek.
De ik-persoon vraagt zich af in welk hokje ze past, lesbisch of bi, en of ze er wel in wil passen. Ik zou zeggen: twijfels over wie of wat je bent heeft iedereen, maar bij geaardheid ligt dat vaak wat gevoeliger.
Ze beschrijft dit op een niet zware manier met een vaak wat ironische ondertoon. Haar echte gevoelens kun je echter maar zelden waarnemen. Het verhaal komt daardoor wat te beschouwend en zakelijk over.
De zoektocht in de dierenwereld onder water naar ‘afwijkende’ geaardheden moet die problematiek bij mensen wat in perpectief plaatsen. Misschien met het idee dat je op deze wijze kunt aantonen dat anders geaard zijn eigenlijk heel natuurlijk is. Of dat gelukt is, is maar de vraag. Wel vind ik deze intermezzo’s leuk en interessant en bovendien heel prettig geschreven.
Al met al een prima boek voor de bieb, maar niet voor mijn boekenkast.

Meer recensies van Ron Jansen