Een fijn YA-boek om tussendoor te lezen

Roos 12 mei 2020
‘De zon is ook een ster’ is een YA-roman van de Jamaicaans-Amerikaanse auteur Nicola Yoon. Eerder schreef zij het inmiddels verfilmde ‘Everything, Everything.’ Dit tweede boek, met haar werkelijk prachtig gekleurde kaft, vertelt een bijzondere dag uit het leven van de van oorsprong Jamaicaanse Natascha, die op het punt staat Amerika uitgezet te worden, en de Koreaans-Amerikaanse Daniel, die op weg gaat naar een selectiegesprek met een alumnus van Yale. Diezelfde dag komen ze elkaar tegen en ze worden verliefd. In korte hoofdstukken lezen we vanuit de gezichtspunten van zowel Natascha, Daniel als enkele andere personen in het boek hoe deze dag verloopt. Deze verschillende perspectieven, die geregeld ook dezelfde gebeurtenissen beschrijven zijn origineel, maar zorgen er tegelijk ook voor dat je niet echt in het verhaal kunt duiken. Nicola Yoon vindt het duidelijk belangrijk om in haar boek aandacht te besteden aan culturele verschillen. Dit vind ik, zeker in YA-romans, iets om toe te juichen, maar tegelijkertijd voelt het soms net iets te stereotyp aan.
‘De zon is ook een ster’ is een fijn boek om tussendoor te lezen, voor mij was het in de coronatijd een verademing, maar helaas verwacht ik niet dat het boek dat me erg lang bij zal blijven.

Meer recensies van Roos