Oregon, wat een romandebuut!

Roos 15 oktober 2019
Oregon is de eerste roman van Jori Stam, nadat hij in 2015 debuteerde met de verhalenbundel Een volstrekt nutteloos mens.
De ik-persoon Stijn gaat met zijn vriend en collega-auteur Philip naar een boshut in Oregon, om daar allebei aan hun nieuwe boek te werken. Philip is bekend van zijn columns en heeft al een bestseller geschreven, terwijl Stijn werkt aan zijn debuut over D.B. Cooper, iemand die in 1971 een vliegtuig kaapte, dat vliegtuig met een parachute en tweehonderdduizend dollar verliet, en waar nooit meer iets van is vernomen. Een zeer interessant verhaal, dat oa volgens Wikipedia echt gebeurd is. De vriendschapsrelatie tussen Stijn en Philip, die ooit zo mooi begon tijdens hun studietijd in Utrecht, lijkt nu afgekoeld te zijn. Naast de vertellingen rondom hun verblijf in Oregon neemt het boek je mee in de gebeurtenissen rondom de relatiebreuk tussen Stijn en zijn voormalige vriendin Kirsten. En uiteindelijk blijken deze verhaallijnen veel met elkaar te maken te hebben.
Het boek is redelijk dun, en dat is jammer. De schrijfstijl van Jori Stam bevalt zo goed dat het boek daarom alleen al een stuk dikker had mogen zijn. Aan het begin van het boek zit je als lezer met verschillende verwachtingen en vragen, bijvoorbeeld over de afbeelding op de kaft. Je voelt al heel snel aan dat de schrijfvakantie geen succes gaat worden. Heel treffend worden de verschillen tussen Stijn en Philip beschreven. Door het grootste gedeelte van het boek ga je met veel gemak en een grote vaart heen. De laatste hoofdstukken roepen daarentegen veel vragen op, waardoor ik na het dichtslaan van het boek in verwarring na bleef denken over de gebeurtenissen. Ik kan nu niet meteen uitleggen wat er aan de hand is. Aan de ene kant vind ik het prettig dat je je vinger er niet helemaal op kan leggen, en past dit goed bij literatuur, maar persoonlijk vind ik het erg jammer dat ik het laatste gedeelte niet helemaal snap. Wellicht dat bij een tweede keer lezen de kwartjes wel gaan vallen.
Ondanks dat ik na het lezen met een hoop vragen en daardoor een kleine teleurstelling in mezelf achterbleef, heb ik voornamelijk erg genoten van dit boek, en vind ik het een aanrader. Ik hoop dat er meerdere romans van Jori Stam zullen volgen en tenslotte ben ik nieuwsgierig of het raadsel rond D.B. Cooper ooit nog wordt opgelost. Dit smaakt naar meer!

Meer recensies van Roos