Oorlogsboek die je laat nadenken

Vandaag een boekrecensie van daar praten wij niet over geschreven door @miloevanbeek uitgegeven door @uitgeverijorlando

Het boekt vertelt het waargebeurde verhaal van Sasha Gerdes. Dit is de oma van Miloe van Beek die schrijfster van dit boek is.
Miloe heeft altijd al een moeizame band met haar oma heeft gehad. Ze vermoed dat de gebeurtenissen uit haar oma's verleden reden is van deze houding. Als ze de memoires van haar oma leest wordt het duidelijk dat haar Sasha's oma heel wat trauma's heeft opgelopen. Met behulp van deze memoires en eigen invulling probeert Miloe het levensverhaal van haar oma Sasha in te vullen.

Het boek grijpt je meteen vanaf de eerste pagina aan. Miloe hanteert een simpele duidelijk taal waardoor je meteen het verhaal in getrokken wordt. De chilfhangers bij elk hoofstuk zorgen ervoor dat je het boek moeilijk weg kan leggen.

Het wordt vrijsnel duidelijk dat de scheiding van haar ouders en de rol van de NSB grote impact heeft gehad op de persoon die Sasha later is geworden.
Het is triest om te lezen hoe Sasha zich tijdens haar jeugd eigenlijk nooit ergens thuis heeft gevoeld. Bij haar vader kreeg ze geen steun en liefde want die was druk met de NSB. En ook bij moeders vond Sasha geen fijn thuis.Haar moeder heeft na de scheiding haar houvast gevonden in het geloof.Het enige familielid haar broer Eric dat Sasha dan nog over heeft wordt dit overmaat van ramp door vader gedwongen dienst te nemen in het Duitse leger. Ondanks dat ik op de hoogte ben van deze schrijnende situatie waarbij kinderen worden gedwongen om leger te nemen blijft het wreed om dit je kinderen aan te doen.

Het verhaal heeft mij dan ook volop tot denken aangezet over mijn eigen familiegeschiedenis. Welke keuzes van voorafgaande generaties hebben nu nog invloed op de manier waarop ik nu denk? En inhoeverre heeft de oorlog mijn grootouders gevormd? En het leven van mij? En wat kenmerkt een foute keuze om het fout te noemen?En is er bij mijn familie ook sprake van een verzwegen familiegeschiedenis? Het zijn tal van vragen die nu in mijn hoofd de revue passeren en het onderzoeken waard zijn je eigen familiegeschiedenis.

Kortom het boek krijgt welverdiende⭐⭐⭐⭐⭐ sterren.

Meer recensies van Historywoman1994