Gruwelijke moorden

Sander 26 april 2020
Igor Znidarsic is zijn begonnen met schrijven van autobiografische romans. Nu is met Koud zonder jou zijn derde thriller een feit.

Met een vlotte en aangename schrijfstijl wordt je in het verhaal gezogen. Dit is in 4 delen, die allen een duidelijke en specifieke verhaallijn hebben, ingedeeld. Hierbij is de blik vanuit twee hoofdpersonages (Bianca en Hennie) in korte hoofdstukken uitgewerkt. Tussendoor krijg je af en toe een flashback naar het verleden waardoor het langzaamaan duidelijk wordt wat de onderliggende oorzaak van de handelingen zijn.

Bianca en Joris krijgen al snel een zaak op hun bord waarbij een vrouw op gruwelijke wijze is toegetakeld. In hun onderzoek doen ze er alles aan om het mysterie te ontrafelen. Het wordt ze door de verschillende aanwijzingen en nieuwe moorden die ze hebben niet gemakkelijk gemaakt. Ze geven echter niet op en gaan tot het uiterste om de zaak op te lossen.

De verhaallijnen van Hennie en Bianca lopen lekker in elkaar over en volgen elkaar in een goed tempo op. Het tempo blijft zo constant hoog waardoor je soepel kunt lezen. Je wilt graag weten hoe het verder gaat en blijft dus ook doorlezen. Het is af en toe wel iets te toevallig hoe zaken op de juiste plek vallen en enkele beslissingen zijn niet heel erg realistisch, maar daar kun je in dit boek goed overheen stappen.

Het plot is prima gekozen. Een onderwerp dat in Nederland populair is en nog niet compleet is uitgemolken. Het komt wel vaker voor in boeken, dus geheel uniek is het niet. De uitwerking is dus wel prima door de wisseling en goed uitgewerkte personages. Deze personages zijn goed omschreven en bieden je de mogelijkheid een beeld te vormen van de situatie.

Voor mij was Koud zonder jou echter niet perfect. Het verhaal, de omgeving (vooral waar alles om draait) en gebeurtenissen misten de onderhuidse spanning die dit boek tot een waanzinnig boek hadden kunnen maken.

De scenes met de ontvoerde vrouwen zijn beperkt omschreven. Als dit wat meer was uitgediept had de angst echt onder je huid gaan zitten. Nu kwam de angst van de slachtoffers onvoldoende tot uiting. Mede door de opbouw en vlotte stijl van schrijven zorgt Igor Znidarsic er wel voor dat je het boek uit wilt lezen. Ook al ontbrak er voor mijn gevoel dus een dosis spanning, is Koud zonder jou goed bevallen. Waar sommige boeken dan soms dood bloeden is dat hier zeker niet het geval.

Voor mij is er meer dan voldoende aanleiding om ook andere titels van Znidarsic te gaan lezen.

Meer recensies van Sander