Weer huiveren met de nieuwste Slaughter

Sandra 07 juni 2023
Na die nacht is de nieuwste thriller van Karin Slaughter over rechercheur Will Trent en arts Sara Linton. 15 jaar geleden werd Sara Linton, de voorbeeldige studente, door haar zus en moeder overgehaald om haar boeken een keer aan de kant te leggen en een avondje uit te gaan met haar medestudenten en collega’s van haar coschappen. Tijdens dat feestje zou bekend gemaakt worden wie de meest felbegeerde stageplaats toegewezen zou krijgen. Sara kreeg al ingefluisterd dat zij dit zou zijn. Die avond veranderde haar leven. Nog voordat het nieuws naar buiten kon komen werd ze gedrogeerd, opgesloten, mishandeld en gewelddadig verkracht. Na die nacht veranderde de koers van haar leven drastisch. Haar droombaan die binnen handbereik was, leek opeens mijlenver weg.

Inmiddels heeft Sara haar leven weer op orde. Ze is een succesvolle kinderarts en is verloofd met Will Trent – de man van wie ze ontzettend veel houdt. Het is haar gelukt om haar verleden achter zich te laten en volledig op de toekomst te richten. Totdat ze tijdens haar nachtdienst op de spoedeisende hulp Dani Cooper zwaargewond voor haar neus krijgt. Door de korte interactie die Sara met haar uitwisselt en de verwondingen die ze heeft geconstateerd, komt ze tot de conclusie dat hetgeen wat haar is overkomen verdacht veel lijkt op haar ervaring van 15 jaar geleden. Terwijl ze er alles aan doet om het leven van de vrouw te redden, gaan haar gedachten terug naar die ene nacht die haar leven compleet heeft veranderd. Een beerput gaat open en Sara beseft dat niet alles in het verleden kan blijven.

Over de personages
Will Trent is een gedreven en toegewijde rechercheur bij het Georgia Burea of Investigation. Hij is opgegroeid in een weeshuis waar hij regelmatig werd mishandeld. Ondanks zijn moeilijke jeugd heeft hij de kans gekregen om zijn leven om te keren en een carrière te krijgen. Zijn laaggeletterdheid zorgt voor onzekerheid bij hem, maar doordat het een intelligente man is heeft hij overal een oplossing voor. Hij heeft een goed oog voor details en kan verbanden leggen die anderen over het hoofd zien. Hij is soms sociaal onhandig, maar wel een betrouwbare partner en vastberaden om gerechtigheid te krijgen.

Sara Linton is een talentvolle arts met veel empathie voor haar patiënten. De tragische gebeurtenissen uit haar verleden hebben haar gevormd tot de vrouw die ze nu is. Haar kennis van de menselijke anatomie en pathologie in combinatie met haar scherpe inzichten, zorgen ervoor dat ze vaak een onmisbare rol speelt bij het oplossen van moordzaken.

De relatie tussen Will en Sara is complex en heeft veel obstakels die ze samen moeten overwinnen. Door alles wat ze hebben meegemaakt, hebben ze een diepere band ontwikkeld en een sterke connectie. Ze vullen elkaar goed aan en zijn een ijzersterk team terwijl ze ieder hun eigen innerlijke strijd voeren.

Conclusie: 4 sterren
In Na die nacht wordt er extra veel aandacht besteed aan het verhaal van Sara. Zij is mijn favoriete personage uit deze serie, dus ik was hier bij voorbaat al enthousiast over. Het was prettig om na zoveel delen uit deze reeks eindelijk het achtergrondverhaal over haar te lezen. Hierdoor kan ik dit personage beter begrijpen en heb ik nog meer empathie voor haar gekregen. Het boek kent een aantal heftige gebeurtenissen die als vrouw zijnde soms moeilijk te verteren zijn. Door het hele verhaal heen zit er voldoende spanning om geboeid te blijven lezen. De lange hoofdstukken die voor Karin Slaughter kenmerkend zijn zorgen er vaak voor dat ik het boek regelmatig even aan de kant leg, maar dat was deze keer niet het geval doordat ik continue wilde blijven doorlezen. De ontknoping aan het einde was schokkend en heeft me doen huiveren. Dit alles bij elkaar maakte het voor mij een goed verhaal en een aanrader om te lezen.

Het enige puntje van kritiek wat ik heb is dat dit boek, evenals het voorgaande deel, over verkrachting gaat. Losstaand van elkaar zijn beide boeken fenomenaal geschreven en zou ik ze niet anders willen zien, maar persoonlijk had ik liever gehad dat dit onderwerp niet twee keer na elkaar zou komen.

Inmiddels ben ik zo invested in deze serie dat ik, mocht er een nieuw deel komen, deze zonder nadenken weer zou gaan lezen. Sara en Will voelen inmiddels als levensechte personages aan, en voor mijn gevoel valt er nog veel meer over ze te vertellen. Verhalen die ik graag zou lezen. Ik raad je aan om op 13 juni naar de boekhandel rennen en Na die nacht direct te gaan lezen want het is zeker de moeite waard!

Ik heb een recensie-exemplaar van Harper Collins Holland ontvangen, dit heeft op geen enkele wijze mijn mening over dit boek beïnvloed.

Meer recensies van Sandra