Liefdevolle en meeslepende roman

Sandra Hardeman 14 september 2023
Als ambassadeur van Tijdloze liefde op instagram mocht ik De ring van de suikerbaron van uitgeverij Kokboekencentrum lezen en recenseren.

Het boek is geschreven door Lorri Dudley. Ze studeerde psychologie en won diverse schrijfwedstrijden. Eerder verschenen van haar hand Het geheim van de hertog en De droom van de koopmansvrouw. De ring van de suikerbaron is het derde, los te lezen, deel van haar serie De Caribische eilanden. Op de cover staat een mooie jonge vrouw die met een intense blik naar iets in de verte kijkt. Bij mij kwam meteen de vraag naar boven wie deze vrouw is en wat de ring met haar te maken heeft.

Hannah Rose Barrington woont in 1829 op het prachtige eiland Nevis. Toen ze zes jaar was, zijn haar ouders omgekomen tijdens een storm op zee. Sindsdien is Reuben Huxley haar voogd. Ze kan het echter niet goed meer met hem vinden omdat hij regelmatig dronken is en leeft van het geld van haar erfenis. Ze spaart stiekem om naar Engeland te reizen en op zoek te gaan naar familieleden.
Op een dag woedt er een zware storm en Hannah ziet een schip vergaan. Ze bedenkt zich geen moment en probeert met de roeiboot van haar oom zoveel mogelijk mannen te redden. Onder hen zijn ook Bradlee Granville en zijn vriend Colin Fitzroy. Bradlee is een Engelse student die wegens faalangst zijn laatste examen in Oxford niet gedaan heeft. Door zijn reis naar verre gebieden te documenteren in een scriptie hoopt hij alsnog te kunnen slagen en bij zijn vader in de gunst te komen. Hannah en Bradlee hebben al snel stiekem een oogje op elkaar maar er zijn veel omstandigheden die een hechte vriendschap in de weg staan. Bradlee moet hard werken om geld te verdienen voor zijn overtocht naar Engeland en Hannah raakt steeds meer in de greep van haar bezitterige oom. Zal hun ontluikende liefde een kans van slagen hebben en komen ze ooit nog in Engeland terecht?

'... Ze liet haar hand langs haar zijde vallen. 'Het is de ring van mijn vader. Ik was van streek omdat ze weggingen, daarom gaf hij die aan mij om te bewaren en als belofte van hun terugkeer. Het was op de avond dat ze stierven.' Ze voelde nog de warmte van haar vaders hand toen hij haar vingers om de ring sloot...'  (bladzijde 102)

Na een spannend eerste hoofdstuk werd ik meteen meegenomen in het verhaal. Dit komt door de schrijfstijl van Lorri Dudley. Ze weet de lezer vanaf de eerste bladzijde te boeien met haar gedetailleerde beschrijving van de gebeurtenissen. Ook de omgeving en de personages worden mooi uitgewerkt waardoor je een goed beeld krijgt van de tijdsperiode waarin het boek zich afspeelt. Een tijd waarin slavernij nog een rol speelde en vrouwen vaak als minderwaardig beschouwd werden. Het personage van Hannah sprak me aan omdat ze moedig is en doorzettingsvermogen heeft. Ondanks alle tegenslagen blijft ze zoeken naar een uitweg en blijft ze God om hulp vragen. Ook Bradlee gaat niet bij de pakken neerzitten en probeert zijn leven weer op de rit te krijgen. De schrijfster weet hun levens en verschillen in sociale klasse op een levendige en meeslepende wijze te verweven. Dit zorgt voor een boeiend middenstuk van het boek. Aan het einde van het verhaal gebeurt er heel in korte tijd. Dit had voor mij wel wat uitgebreider en meer uitgediept mogen worden. Leuk detail vond ik de fragmenten uit het dagboek van Bradlee aan het begin van ieder hoofdstuk.

De ring van de suikerbaron was mijn eerste kennismaking met schrijfster Lorri Dudley maar absoluut niet de laatste. Ik heb genoten van haar liefdevolle en ontroerende verhaal en ga zeker de eerdere delen ook lezen. Ik geef dit boek 4 sterren.

Meer recensies van Sandra Hardeman