Actie!

Sandra 06 november 2019
Geen idee of een ‘actie-boek’ bestaat maar dit is er één! Het verhaal leest als een actie-film (of tvserie) en doet denken aan films als Mission Impossible. Eigenlijk denk ik dat het verhaal op beeld heel goed uit de verf zal komen, misschien wel beter dan in een boek.

Zon van de nacht en Dag van de zon hadden best 1 boek kunnen zijn. Deel twee gaat precies daar verder waar deel 1 gestopt is en de cover is (bijna) identiek. Waar in Zon van de nacht Madeline nog een beetje zoekende was wie ze is en waar ze vandaan komt wordt dat in dit boek meteen duidelijk. Voor het ongeluk waarbij ze haar geheugen verloor was ze werkzaam bij een organisatie genaamd Týr. Týr staat voor het waarborgen van een evenwichtige wereld en doet wat daar voor nodig is, ongeacht hoeveel mensenlevens dit kost. Madeline wordt weer door de organisatie opgenomen maar kampt nog steeds met geheugenproblemen. Het blijft interessant te zien hoe bijvoorbeeld mensen binnen de organisatie haar goed kennen, zelfs groot respect en bewondering voor haar hebben maar zij heeft geen idee wie iedereen is. Zelfs haar geliefde van voor het ongeluk is een onbekende voor haar. Wat Madeline wel heel goed aanvoelt is dat ze binnen deze organisatie op haar plaats is. Ze ondergaat intensieve trainingen om zich weer op haar oude niveau te brengen en neemt ook weer deel aan een grote missie.

Het verhaal zit goed in elkaar, neemt je in een razend tempo mee op diverse missies en laat je ondertussen ook mee kijken in het leven van de persoon Madeline en hoe lastig het is als je niet op je geheugen kunt terug vallen voor persoonlijke zaken en gevoelens. Je bouwt toch een soort van sympathie voor haar op ondanks de gruwelijke dingen die ze zonder blikken of blozen doet. Met name hierdoor vind ik het een interessant boek want het hele actie-gebeuren heeft niet zo mijn voorkeur omdat ik het allemaal een beetje té vind. Desondanks toch het boek graag gelezen, vooral ook door de prettige schrijfstijl. Duidelijke taal, soms kort en bondig geschreven maar soms ook heel uitgebreid en beeldend.

Meer recensies van Sandra