Interactief

Sandra 23 juni 2023
Esther Degroot besluit na een aantal tegenslagen in haar eigen leven af te reizen naar Spanje om daar vrienden te helpen die een vruchtbaarheidskliniek runnen. Ze gaat hun receptioniste, die een ongeluk heeft gehad, een aantal weken vervangen. Op haar eerste werkdag ontmoet ze de schoonmaakster van de kliniek, Mariame, een stille in zichzelf gekeerde vrouw waarmee ze vriendschap sluit. De zoon van Mariame, Kingston, is een paar jaar geleden veroordeeld voor moord op zijn beste vriend maar volgens zijn moeder is hij onschuldig. Esther is geïntrigeerd door de zaak en is al snel van mening dat Mariama wel eens gelijk kan hebben. Ze besluit haar eigen onderzoek te starten.

De schrijfstijl is eenvoudig waardoor het verhaal makkelijk leest. De personages zijn oppervlakkig en het onderzoek van Esther verloopt te gemakkelijk om het spannend te laten zijn. Daarnaast zijn er aan het einde de QR-codes voor het interactieve gedeelte. Op zich leuk, maar ik had me er iets anders bij voorgesteld. Ik had verwacht daadwerkelijk actiever te zijn terwijl het eigenlijk meer neer kwam op het lezen van een vooraf gemaakt gesprek waarbij het leek alsof je zelf ook inbreng had maar dat was echt minimaal. Wat ik wel leuk vond aan het interactieve deel was bijvoorbeeld het kunnen lezen van het autoptieverslag en de getuigenverklaringen maar veelal vond ik het interactief bezig zijn toch te veel afleiding van het verhaal zelf. Het boek is overigens prima te lezen zonder deel te nemen aan het interactieve gedeelte. Ik zou me wel kunnen voorstellen dat jongeren die niet zo graag een boek lezen een dergelijk boek misschien eerder zouden oppakken juist door het interactieve aspect.

Meer recensies van Sandra