Prachtig slot!

Sandra 15 mei 2023
De meisje vertelt het verhaal van de jonge Marokkaanse Idriss, een jongen die voelt dat hij 'anders ' is maar nog niet zo goed weet waarom. Wanneer hij ouder wordt en ontdekt dat hij jongens meer dan leuk vindt weet hij dat dit problemen gaat opleveren binnen zijn Islamitische gezin. Was hij maar een meisje, dan kon hij ongestraft jongens leuk vinden.... Het overlijden van zijn moeder is een aangrijpende gebeurtenis voor Idriss en wanneer zijn zussen hem later op het matje roepen vanwege zijn vermeende homosexualiteit besluit hij het gezin te verlaten.
Vanaf dat moment verloopt zijn leven in een sneltreinvaart, ontdekt hij alles wat er valt te ontdekken maar wordt hierdoor niet direct een prettiger persoon. Ondanks dat hij zijn familie heeft verlaten blijven zij een belangrijk onderdeel van zijn leven en hoopt hij dat snel weer onderdeel van het gezin zal kunnen uitmaken.

"We mogen de angst niet laten domineren. Want dan kan het lelijk worden. En het leven kan echt heel mooi zijn, als we niet bang zijn om de ander te leren kennen"

Mooi boek over de jonge Idriss. Hier en daar had wel iets meer diepgang in mogen zitten en het deel wat gaat over het nachtleven van Idriss is aan de lange kant, temeer ook omdat hij daar geen prettig persoon is. Het einde vond ik prachtig en heel veelzeggend!

Meer recensies van Sandra