Niemandsland

Sandra 16 december 2023
Voorbij niemansland is het verhaal van de elfjarige Viktor die met zijn moeder vanuit Ljubljana met de trein vertrekt naar het voor hem onkende Nederland. Zijn vader, die er zelfs is geboren, was er al eerder naar toe vertrokken om voor werk en een huis te zorgen. Viktor doet ontzettend zijn best zich aan te passen maar dat is moeilijker dan gedacht. Op school wordt hij gepest totdat hij op het VWO mee gaat op reis naar London, een reis die zijn ouders overigens niet konden betalen. Vanaf dat moment lijken zijn klasgenoten hem te accepteren en ontstaan er vriendschappen, helaas gaat dit ten koste van zijn schoolwerk en verlaat hij het VWO zonder diploma.

"Nu ik na al die dode jaren eindelijk van het leven had geproefd, was ik niet meer in staat geweest om me op de boeken te concentreren"

Wanneer zijn ouders terugkeren naar Sloveniƫ blijft Viktor alleen achter in Nederland. Een moeilijke periode breekt aan; af en toe werkt hij via een uitzendbureau maar als snel is hij werkeloos. Op een dag besluit hij het roer om te gooien en reageert op een bijzonder advertentie, dit zal zijn leven veranderen. Wanneer Sloveniƫ een zelfstandig land gaat worden door de onafhankelijkheid uit te roepen, voelt Viktor dat hij erheen moet. Hij verschuilt zich achter zijn werk maar lijkt zelf toch ook een drang te hebben hierbij te 'moeten' zijn en worstelt nog altijd met de vraag of hij zich Nederlands voelt of toch Sloveens...

In het begin is het verhaal best verwarrend omdat de levens van verschillende familieleden verteld worden. De stamboom aan het begin van het boek is soms handig om even op terug te vallen. Later in het verhaal begrijp je beter waarom al deze verschillende levensverhalen verteld worden, volgens Viktor lijdt zijn familie aan 'vertrekgekte'. Aan de ene kant dus de verhalen van de familie aan de andere kant het verhaal van de jonge Viktor die opgroeit in Nederland. Later in het boek worden dit het verhaal van de opgroeiende Viktor en het verhaal van de inmiddels tot journalist opgewerkte Viktor die voor zijn werk naar Sloveniƫ gaat en terecht komt in de Balkanoorlog. Hierdoor is een interessant boek om te lezen maar het leest niet heel eenvoudig, je moet er echt wel goed bij blijven. Alhoewel er veel over de (familie)achtergrond van de Viktor verteld wordt vond ik het toch een heel afstandelijk personage, wellicht dat ik daardoor soms moeite had om door het verhaal heen te komen.

Ik ontving dit boek als recensie-exemplaar van Uitgeverij September, waarvoor dank.

Meer recensies van Sandra