Laat je meesleuren door kunst, spannende avonturen én geschiedenis!

Sanne de Graaf 24 juni 2019 Hebban Recensent
Voeg kunst, spanning, mysterie en vrienden samen en je hebt een toffe serie waar je mij helemaal gek mee krijgt. Wat fijn was het dat er weer een nieuw verhaal verscheen in de Blockbusters-serie en ditmaal zelfs over Rembrandt!

De Blockbusters-serie bestaat met De ondergrondse Rembrandt inmiddels uit vijf delen. Elk deel heeft een schilderij, een kunststroming en een bekende kunstenaar in de spotlight staan. In de los te lezen boeken lossen de Blockbusters raadsels op. De vrienden Jimi, Lara, Juul en Storm, wiens moeder restaurateur van kunst is, zijn samen een geheim genootschap begonnen. Ze stuiten op de meest spannende situaties.
In De ondergrondse Rembrandt zijn de Blockbusters op scoutingkamp in Maastricht. Daar ontdekken ze dat er in de Tweede Wereldoorlog van alles verborgen werd gehouden in de ondergrondse Kluis in de Sint-Pietersberg: niet alleen de Nachtwacht van Rembrandt en een illegale radiozender, maar ook Amerikaanse piloten en smokkelwaar.

In De ondergrondse Rembrandt is er dus niet alleen oog voor kunst, maar ook voor geschiedenis. Berns vertelt op een spannende manier, zoals we gewend zijn over kunst, nu ook over de WOII. Iets dat haar goed af gaat. Vloeiend en beeldend omschrijft ze de omgeving waarin de verschillende verhalen zich afspelen, maar ook voor de emoties en gevoelens van de verschillende Blockbusters heeft ze aandacht. Het kost je dan ook geen moeite om de wereld om je heen te vergeten en op te gaan in de avonturen van de vriendengroep. Doordat Manon Berns veel gebruik maakt van conversaties tussen de vrienden, wordt het gevoel dat je deel uit maakt van de Blockbusters nog sterker. Wedden dat je na het lezen van dit meest recente deel een bezoek wilt brengen aan Maastricht en de grotten in de Sint-Pietersberg en je je zult afvragen of de Blockbusters hier ook hebben gelopen?!

Ben je nog niet overtuigd en staat het thema kunst je wat tegen omdat je er niets mee hebt? Laat je dan verrassen! Vaak wordt kunst gezien als een saai thema. Maar Manon Berns laat zien dat niets minder waar is. Ook wanneer je geen kennis hebt van kunst is het boek goed te volgen. Sterker nog, juist voor lezers die nog weinig van bekende schilderijen en hun kunstenaars weten, is De ondergrondse Rembrandt erg leuk om te lezen. Kunst gaat echt leven en dat komt doordat ze gedetailleerd beschrijft hoe een schilderij eruit ziet of wat een kunststroming typeert. Ze vertelt achterliggende verhalen bij de kunstenaars en hun kunstwerken, zonder details op te dreunen tot een saai stoffig geheel.

De fijne schrijfstijl, de spanning en de combinatie van kunst en geschiedenis maakt dit boek compleet voor nieuwsgierige lezers vanaf een jaar of 8/9. Een echte aanrader!
De boeken zijn goed te lezen vanaf een jaar of 9.

Meer recensies van Sanne de Graaf