Wederom een ijzingwekkend avontuur met veel aandacht voor de natuur

Sanne de Graaf 10 november 2019 Hebban Recensent
De veer van de valk is het tweede deel in de Explorer Academy serie. Op de Academy worden jongeren van over de hele wereld opgeleid tot echte explorers die de natuur en de dieren op aarde moeten helpen en beschermen.

In De veer van de valk volgen we Cruz en zijn vrienden op een nieuw avontuur. Inmiddels zijn ze aan boort gegaan van de Orion en varen ze naar Scandinavië. Het geheim van zijn moeder is nog steeds onopgelost, maar Cruz is vastberaden alle puzzelstukjes te verzamelen en het mysterie rondom haar dood op te lossen. Maar net als in Het Nebula mysterie zijn er mensen die Cruz en zijn vrienden tegen willen houden en zorgt dat voor levensgevaarlijke situaties.

Net zoals in het eerste deel van de Explorer Academy worden we ook dit keer getrakteerd op een enorme dosis aan kennis en informatie. Als de kinderen verstrikt geraakte Noordkapers willen ontdoen van boeien en netten, leren we meer over deze bijzondere zeedieren. Ook komen we erachter dat er een enorme zadenbank op Spitsbergen bestaat waar zaden van planten en bomen van over de hele wereld worden bewaard. Naast kennis over dieren leren de explorers, en dus ook de lezers, over veranderingen in het klimaat en de gevolgen die dat heeft voor mens en dier. Tot slot hebben de kinderen de meest uiteenlopende materialen tot hun beschikking om hun missies te doen slagen en is er aan technische snufjes geen gebrek.

Naast veel kennis en informatie bevat dit boek ook veel namen. Er zijn een aantal bekende gezichten die we kennen uit Het Nebula mysterie, maar er zijn ook een heleboel nieuwe personages aan het verhaal toegevoegd. Dit zorgt er enerzijds voor dat we meer te weten komen over andere culturen en talen, aangezien de explorers diverse nationaliteiten hebben, maar anderzijds komt dit de leesbaarheid niet ten goede. Het is soms lastig te volgen wie welke rol inneemt in het verhaal. Welke leerkrachten en professoren zijn wel te vertrouwen en wie heeft er al iets dubieus gedaan? Het maakt het volgen van de raadsels en het verhaal niet eenvoudig.

Gelukkig zorgen de illustraties voor een welkome afwisseling en maakt de spanning in het boek veel goed. Gedurende de ruim tweehonderd pagina’s zijn we benieuwd of het Cruz lukt om nog een puzzel van zijn moeders raadsel te ontcijferen.

De boeken zijn erg interessant voor nieuwsgierige kinderen van 8 tot 13 jaar, die meer willen weten over de natuur, dieren en het klimaat. Ook vriendschap en familie speelt een belangrijke rol in het verhaal en dat maakt het tot een fijn geheel voor kinderen van vandaag de dag. Wel moet je ijzersterke zenuwen hebben en tegen een flinke dosis spanning kunnen!

Meer recensies van Sanne de Graaf