Sanne de Graaf Hebban Recensent

Elke dag, overal ter wereld, zijn mensen onderweg en gebruiken ze de meest uiteenlopende voertuigen. Een lange geschiedenis gaat vooraf aan de vervoersmiddelen van vandaag de dag en stuk voor stuk hebben ze hun eigen kenmerken: groot, klein, langzaam, traag, over het spoor, door de lucht, op benzine of met mensenkracht.

In Fantastisch vervoer bespreekt Tom Jackson al deze vervoersmiddelen en hun geschiedenis. Het is interessant om te lezen én zien wat aan de voertuigen zoals wij ze kennen, ten grondslag ligt. In totaal bespreekt Jackson 15 categorieën voertuigen waaronder treinen, schepen, auto’s ballonnen, fietsen, vliegtuigen, tanks, onderzeeërs en raketten.

Elk voertuig krijgt in Fantastisch vervoer vier grote bladzijden om te laten zien waar zij vandaan komen. Op de eerste spread ziet de lezer een tijdlijn waarin de belangrijkste hoogtepunten uit de geschiedenis kort en bondig worden besproken. Boven de tijdlijn wordt de pagina gevuld met een grote zwartwit tekening van Chris Mould, waarin we de ontwikkeling van het vervoersmiddel ook kunnen zien. De tekening is opgebouwd als een doolhof. Kinderen kunnen het spoor, de golven of de wegen met hun vinger volgen en kijken zo hun ogen uit als ze langs al de transportmiddelen komen. Mould heeft er met de gedetailleerde illustraties een echte reis van gemaakt, je blijft keer op keer nieuwe dingen ontdekken.

Op de daaropvolgende twee pagina’s heeft Jackson de belangrijkste hoogtepunten uit de ontwikkeling van het vervoersmiddel uitgebreider beschreven. Toch heeft Jackson maar enkele zinnen nodig om de lezer te voorzien van een heleboel weetjes. We komen veel te weten over de meest bijzondere voertuigen. Van Vikingschepen, de BMX en drijvende tanks tot de Skycrane, ISS en de TGV. Heldere tekeningen en dito bewoording zorgen ervoor dat Fantastisch vervoer een fantastisch boek is voor kinderen die van vervoer houden, een honger hebben naar feitjes, maar ook graag hun ogen de kost geven. Fantastisch vervoer is een aanrader voor jong en oud.

Reacties op: Een fantastische reis

Fantastisch vervoer - Tom Jackson Chris Mould