Schemerige verhalen over andere tijden

Sanne de Graaf 13 juli 2019 Hebban Recensent
Schemerwerelden bevat vijftig verhalen, mythen en sagen uit Groot-Brittanië en Ierland. Verhalen die allemaal anders zijn. Qua opbouw, qua lengte, maar ook qua onderwerpen. Het boek is opgedeeld in zes categorieën die elk zo'n zes tot tien verhalen bevat: mysterie en magie, avonturen en legenden, elfen en gnomen, liefden, listen en vrolijke streken en tot slot geesten. De verhalen zijn allemaal anders van karakter. Dan weer is de hoofdrol weggelegd voor een dier, dan weer voor schimmige wezens, mooi meisjes, lelijke meisjes, koningen, ridders en draken. Zelfs een torenklok heeft de hoofdrol gekregen in een van de verhalen.

Korte verhalen, langere sprookjes en zelfs een ballade. De verhalen en onderwerpen zijn erg divers. Ze gaan over alledaagse dingen, zoals verliefdheid en ziekte, over arbeid en voeding, maar dan wel over hoe dat eeuwen geleden gebruikelijk was. Maar of de volksverhalen nou kort of lang zijn, ze geven allemaal een mooi kijkje in het leven van vroeger, hoe er werd gedacht en geleefd.

Hoewel duidelijk is dat de verhalen van lang geleden zijn, is de schrijfstijl van Crossley-Holland door de vertaling van Margaretha van Andel, hedendaags. Geen moeilijke woorden of wollig taalgebruik, hooguit een enkel woord dat we vandaag de dag niet zoveel meer gebruiken. Het boek is door tieners goed zelf te lezen, maar ook voor kinderen vanaf een jaar of 7-8 geschikt als er wordt voorgelezen. En is het niet bij elk sprookjesboek veel leuker als iemand de verhalen aan je vertelt?!

Naast bijzondere verhalen bevat Schemerwerelden ook illustraties die het boek nog mooier maken. Frances Castle versierde het boek met prenten, zowel aan het begin als aan het einde van een hoofdstuk, maar ook elke categorie gebundelde verhalen wordt voorafgegaan door een spread-vullende afdruk. Wanneer je de papieren omslag van het boek haalt, verschijnt daar ook nog een mooi patroon opgevuld met dieren. De omslag is weliswaar in kleur, maar alle andere prenten zijn in zwart-wit.

Misschien wel net zo waardevol als de verhalen zelf, is de afsluiting in het boek. In een paar zinnen vertelt Crossley-Holland per verhaal wat de oorspronkelijke titel was, op welke bronnen hij zich heeft gebaseerd, maar ook wat hem of de oorspronkelijke auteur heeft doen inspireren bij het schrijven van de verhalen. Is het niet bijzonder om te zien dat de verhalen in Schemerwerelden zijn gebaseerd op bronnen uit de 20e eeuw, maar ook de 19e en zelfs uit de 18e eeuw! Zo krijgen we nog wat achtergronden en geschiedenis mee.

Conclusie: Schemerwerelden is een verzameling bonte verhalen en neemt ons mee naar vroegere tijden en andere oorden. De verhalen zijn niet al te lang waardoor ze goed zijn voor te lezen. Het boek leent zich er perfect voor om elke dag even open te slaan, er doorheen te bladeren en telkens een ander verhaal te lezen. Sommige verhalen zijn wat spannend, maar echt eng zijn ze niet. Ze zijn vooral magisch en bijzonder. Leuk voor kinderen, maar zeker ook voor volwassenen! Een mooie manier om een land te leren kennen aan de hand van een sprookjesboek vol mythen en sagen.

*Vier sterren*

Meer recensies van Sanne de Graaf