Een prachtig Romeins liefdesverhaal

Sasja C. 13 september 2023
Een zee in Elysium van Emma Anna

Nadat ik Achter hoge bergen las, wilde ik meer lezen van Emma Anna. Ik bestelde Een zee in Elysium: een Romeins liefdesverhaal. Even twijfelde ik; Was dit wel iets voor mij? Misschien kwam dat door het niet heel aantrekkelijk lokaal van mijn collega, die het vak Latijn geeft.

Gelukkig heb ik niet voor mijn stoffige vooroordeel gekozen. Een zee in Elysium is een fijn verhaal dat een inkijkje geeft in het Romeinse Rijk en de positie van de vrouw in die tijd.

Het verhaal gaat over Julius en Junia. Julius die de Pater Familias van Junia wordt als haar vader overlijdt, terwijl de jonge Junia steeds meer gevoelens krijgt voor haar knappe voogd.

Hoewel het verhaal zich langzaam ontwikkeld, zorgt de schrijfstijl er voor dat je toch vlot doorleest. Je wordt in het verhaal gezogen en leeft met Junia mee.

De cultuur heeft veel invloed op het handelen van Junia zodat je als lezer haar acties en acceptaties begrijpt, maar soms ook weer niet. Junia is neergezet als een vrouw uit die tijd, die zich aanpast zoals de vrouwen dat betaamden. Verwacht als lezer dus geen heldhaftige daden van haar. Maar juist hierdoor is Junia een uniek en realistisch personage. Daarnaast zit er een verborgen boodschap in dit verhaal dat ik wel kan waarderen.

Het einde van het boek is niet spannend, maar wel herkenbaar en emotioneel. Het is prachtig geschreven en opnieuw sloeg ik een boek van Emma Anna dicht, met een brok in mijn keel.

Meer recensies van Sasja C.