Pineapple Street

Sasja C. 29 augustus 2023

Pineapple street gaat over het leven van drie vrouwen, woonachtig in New York en behorend tot the high society van de stad. De zussen Georgiana en Darley zijn in luxe opgegroeid en genieten nog steeds van hun welvarende leven door “oud geld”, verworven door hun voorouders. Sasha is opgegroeid in de middenklassen, maar inmiddels getrouwd met de broer van Georgiana en Darley.
In het verhaal realiseren de dames steeds meer wat de invloed is van geld en de bijhorende verwachtingen op hun leven.

Het Pineapple street is geschreven vanuit de drie personages, die je op een leuke manier leert kennen. Door te lezen over hun werk, inzichten en levensstijl zijn het mooie gelaagde personages. Ondanks de problemen die ze ervaren - en dat zijn soms echt problemen die je alleen kunt hebben als je heel veel geld hebt - en hoe ze hier soms op een hilarische manier mee omgaan, ontwikkel je voor alle drie personen sympathie.

Jenny Jackson weet op een mooie manier met verschillende emoties te werken. Het gebeurt namelijk niet vaak dat ik een brok in mijn keel krijg tijdens het lezen en even hard moest knipperen met mijn wimpers, maar bij Pineapple street had ik dat wel. Naast deze emotie moest ik ook lachen om de leuke vergelijkingen die worden gemaakt. Het is een verhaal waarbij de emoties alle kanten opschieten en dat maakt dit verhaal aantrekkelijk om te lezen.

Pineapple street is meer een fragment uit het leven van de personages dan dat het een rond verhaal is. Er zou zomaar nog een tweede of een derde deel over deze familie kunnen worden geschreven. Het voelde soms meer als een dagboek in romanvorm. Vooral aan het begin van het verhaal volgden de flashbacks elkaar in hoog tempo op. Hierdoor leer je de familie Stockton goed kennen, maar het leek even of dit verhaal alleen uit flashbacks bestond. Na de introductie van alle personages en de relatie onderling kreeg het verhaal meer vaart.

Met veel plezier heb ik Pineapple street gelezen. Het is geen diepgaand verhaal, maar je krijgt een interessant kijkje in het leven van de beau monde van New York. Mede door de humor en de aangrijpende gebeurtenissen heeft Jenny Jackson met Pineapple street een paar heerlijke leesuren gegeven. En mocht er meer over de familie Stockton geschreven worden dan ga ik dat zeker lezen!

Meer recensies van Sasja C.