Prachtig historisch verhaal!

Sasja C. 19 april 2024
Van Kobo Orginals mocht ik Paloma lezen, een prachtig historisch verhaal. Paloma is mijn eerste kennismaking met de Franse schrijfster Anne-Gaëlle Huon.

Het verhaal begint in 1923 als Rosa samen met haar zus door de Pyreneeën trekt om te gaan werken in een espadrillesfabriek in Baskenland. De reis verloopt dramatisch en niet lang na aankomst in Mauléon ziet de toekomst voor Rosa er niet meer zo rooskleurig uit.
Ze besluit hulp te gaan zoeken bij de joffers van het dorp, die haar meteen met open armen ontvangen. De vrouwen genieten volop van het leven, staan elkaar bij dramatische gebeurtenissen bij en laten zich niet lijden door de verwachtingen van het ‘gewone’ leven. Ze laten geen kans onbenut om een feestje te vieren, maar ondanks deze extravagante levensstijl draagt iedere joffer een aangrijpend verhaal met zich mee, dat Rosa langzaam leert kennen.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Rosa. Ze vertelt haar levensverhaal aan Liz. Hoewel je niet weet wie Liz is, kom je daarachter aan het einde van het verhaal. In het begin moest ik de zinnen teruglezen waarin Rosa refereert naar Liz. Het werkte verwarrend; door de onbekende naam werd ik soms uit het verhaal getrokken.

Rosa is een sterk personage waar je als lezer snel sympathie voor krijgt. Daarnaast zit er veel liefde in dit verhaal en dat merk je door de onderlinge relaties tussen de personages. Je voelt tussen het lezen van de regels door dat de vrouwen een hechte band met elkaar hebben en voor elkaar klaar staan. Het verhaal lijkt ook nog een onderliggende boodschap te hebben voor de lezer.

Het verhaal is beeldend geschreven; als lezer zie je het dorp voor je met het atelier waar de espadrilles worden gemaakt of de uittocht van de joffers in hun cabrio op weg naar Biarritz. Hoewel je merkt dat het boek een vertaling is door de soms minder vloeiende zinnen, blijft het een prachtig verhaal. Een stukje geschiedenis over sterke vrouwen en vriendschap dat zich afspeelt op de grens van Spanje en Frankrijk.

Wat een fijne boekentip van Kobo Orginals is Paloma! Ik ben blij dat na de tip de vraag kreeg of ik het boek wilde lezen. Ik raad dit boek zeker aan om te gaan lezen!

Meer recensies van Sasja C.