Als ik je weer zie kruipt onder je huid en zorgt voor heerlijke uren leesplezier!

Sasja C. 02 maart 2024
Al maanden keek ik uit naar het nieuwe boek van Gillian King. Toen ik een berichtje op instagram zag of er mensen waren die het boek vooruit wilden lezen, twijfelde ik geen moment om me aan te melden. Hoewel ik weinig verwachtingen had door het aantal reacties, was ik toch een van de geluksvogels die van Harper Collins het ebook kreeg in ruil voor een eerlijke recensie.

Het verhaal van Als ik je weer zie gaat over Lily die door haar vriendin Sara wordt gevraagd om voor zes weken op haar dochtertje te passen. Ze komt er al snel achter dat ze niet de enige is die is gevraagd voor deze taak. Sara heeft ook haar broer Sep gevraagd om intrek in haar huis te nemen en voor Louisa te zorgen.

Lily en Sep zijn beide niet blij met deze taak. Lily en Sep hebben namelijk een verleden. Lang geleden waren ze verliefd op elkaar. Smoorverliefd. Maar dat is verledentijd, en Lily en Sep willen hier liever niet aan herinnerd worden.

Gillian King heeft weer een heerlijke realgood geschreven. Een verhaal met realistische onderwerpen en gebeurtenissen. Door de herkenbare situaties en beeldende manier van schrijven, komt het verhaal tot leven. De schrijfster weet het verhaal zo te schrijven dat het je raakt en onder de huid gaat zitten.

Wat mij opviel was dat het verhaal zich afspeelt op een vakantiepark, wat mooi aansluit bij de huidige tijd waarin veel jonge mensen geen woning kunnen vinden. Hierdoor is de setting van het verhaal tegelijk logisch en uniek.

Ik moest wennen aan de negatieve sfeer aan het begin van het verhaal, maar dat maakte ook nieuwsgierig om door te lezen. Hierdoor voelde ik al dat er behalve een relatiebreuk meer aan de hand was.

Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Lily en in de vorm van een tweeluik; het heden en het verleden. Hierdoor kom je er langzaam achter wat de reden is dat Lily en Sep geen setje meer zijn en hoe het allemaal zo uit te hand heeft kunnen lopen. Door terug te gaan in het verleden versterkt de schrijfster het inlevingsvermogen in het heden, waardoor je het verhaal nog intensiever beleeft.

Het was weer een feest om een boek van Gillian King te lezen. Net als Belofte maakt schuld en Je moest eens weten maakt de schrijfster de verwachtingen van een goede realistische feelgood waar. Ik raad je dan ook aan om dit boek te gaan lezen en te genieten van een paar heerlijke leesuren!

Meer recensies van Sasja C.