Alles voor jou met een boodschap

Sasja C. 04 januari 2024
Vorig jaar las ik Vertrouwen of verliezen van Wendy Brokers en dat beviel goed. Toen ik de kans kreeg om Alles voor jou te lezen, greep ik deze kans meteen aan. En na een paar heerlijke leesuren kan ik al vast verklappen dat ik uitkijk naar deel 2 van de Onvoorwaardelijk-serie.

In dit deel draait het verhaal om Lars en Bibi. Bibi runt een lunchroom (Knus) in Amsterdam en Lars is een ex-ambulance medewerker. Als Lars een keer komt eten in Knus slaat de vonk tussen Bibi en hem over. Het gaat er verhit aan toe, maar Bibi is duidelijk naar Lars: er staat bij haar maar één man op nummer 1 en dat is haar zoontje Kai.

Hoewel Lars steeds meer vervlochten raakt in het leven van Bibi en Kai, durft hij zijn problemen, die invloed hebben op de personen om hem heen, niet onder ogen te komen met alle gevolgen van dien.

De verhaallijn is niet lang, maar uitvoerig en gedetailleerd beschreven, waardoor het verhaal beeldend is en je erin wordt gezogen. De rode draad blijft dichtbij de personages wat het verhaal intens maakt. Door de gelaagdheid in het verhaal, voel je de opstapeling van emoties goed. Wendy Brokers raakt hiermee de kern van een maatschappelijk probleem. Het proces waar Lars doorheen gaat is mooi en informatief omschreven.

Hoewel de boek geen hoog feelgood gehalte heeft, zorgen de personages wel voor een fijne sfeer in het verhaal en kom je alsnog aan je feelgood trekken.

De kleffe scenes hadden misschien wat minder gekund, zoals in de bosjes bij een basisschool… serieus? Ik denk dat ik niet meer met een normaal oog naar struiken op het schoolplein kan kijken.

Eén van boodschappen, die op iedereen van toepassing is, vind ik prachtig: Pak je problemen aan als ze je geluk in de weg staan.
Alles voor jou is door de fijne schrijfstijl en de diepere lagen een verhaal dat je aan het denken zet! Ik heb het met veel plezier en soms met een traan gelezen.

Meer recensies van Sasja C.