In 1974 breekt de burgeroorlog op Cyprus uit. Het eiland is verdeeld tussen de Griekse-Cyprioten (noorden) en de Turks-cypriotische (zuiden). Deze gebeurtenis heeft grote gevolgen voor de Griekse Kostas en Turkse Defne. Hun liefde was al moeilijk om verborgen te houden en de oorlog maakt het nog ingewikkelder.
Om elkaar toch te blijven ontmoeten, worden ze geholpen door de eigenaren van de Taverne ‘De blije Vijg’. Midden in de taverne staat een vijgenboom die de stille getuige is van alle gebeurtenissen om haar heen. Yusuf en Yiorgos helpen en beschermen het liefdespaar, totdat Kostas door zijn moeder naar Londen wordt gestuurd. Defne blijft alleen en gedesillusioneerd achter.
In 2000 keert Kostas als botanicus terug naar Cyprus. Defne is nog steeds woonachtig op Cyprus en doet opgravingen en onderzoek naar vermiste personen door de burgeroorlog. Kostas besluit in te gaan op een uitnodiging, zodat hij de kans krijgt Defne te ontmoeten. Hij is haar nooit vergeten, maar Defne is verder gegaan met haar leven.

Het verhaal wordt afgewisseld door meerdere perspectieven die de puzzelstukjes van het verhaal bevatten.
De eerste verhaallijn speelt zich af in 1974. Je leest over de roerige tijd in Nicosia en het hartverscheurende einde tussen Kostas en Defne.
De volgende verhaallijn schrijft over de ontmoeting tussen Kostas en Defne in 2010.
De derde verhaallijn speelt zich af in Engeland, eind jaren 2010. Ada is de dochter van Kostas en Defne. Defne is overleden en op een dag staat haar zus Meryem voor de deur die Ada graag wil ontmoeten.
Tussen de verhaallijnen door lees je ook vanuit het perspectief van de vijgenboom in de Taverne. Een heel bijzondere verhaallijn die het verhaal naar een hoger level tilt, en elke lezer weet te raken.

De belangrijkste personages zijn Ada, Kostas, Defne en de vijgenboom. Het zijn sterke goed uitgewerkte karakters. De burgeroorlog heeft veel impact gehad op Kostas, Defne en de Vijgenbom en dat merk je door hun innerlijke strijd.
Het liefdesverhaal van Kostas en Defne zit vol emoties en is prachtig omschreven. Het grijpt je aan en laat je als lezer niet meer los.
Yusuf en Yiogos spelen ook een belangrijke rol in het verhaal. Een hartverwarmende rol, waardoor je graag wilt weten wat er met deze lieve mannen is gebeurd.

Elif Shafak heeft een prachtige schrijfstijl. Niet altijd even vlot, maar de prachtige zinnen, vergelijkingen en gedetailleerde omschrijven maken dat meer dan goed. Ze beschrijft de geschiedenis van Cyprus op een manier die je niet snel vergeet. Je wordt als lezer in het verhaal gezogen.

Wat een indrukwekkend boek schreef Elif Shafak! Een boek dat je niet snel loslaat, ook al heb je het boek weggelegd. Daarnaast heb ik ook veel geleerd over bomen, kleine vogeltjes, het ecosysteem van Cyprus en nog veel meer. Het bijzondere is dat dit veel extra informatie is, maar dat het niet afleidde van het verhaal. Het was interessant en werd op een natuurlijke manier verbonden aan de personages.
Het eiland van de verdwenen bomen was mijn eerste kennismaking met Elif Shafak. Haar manier om geschiedenis, cultuur, natuur en familie te combineren in een aantrekkelijk verhaal is magnifiek.
Wil je een boek met een aangrijpend liefdes verhaal tegen de achtergrond van een de burgeroorlog op Cyprus, vol emoties en wat zich strekt over meerdere decennia dan is dit boek een aanrader!

Deze recensie is oorspronkelijk verschenen op mijn eigen boekenblog: www.schaapjeschrijft.nl

Reacties op: Een prachtige verhaal wat kippenvel garandeert.... - Het eiland van de verdwenen bomen

Het eiland van de verdwenen bomen - Elif Shafak