Het bloedt..... dus het is goed!

Saskia Jacobs-Labree 02 augustus 2020
‘Als het bloedt, verkoopt het goed’ oftewel ‘As it bleeds, it leads’ is een bekende zegswijze in de wereld van de journalistieke verslaggeving. Hoe bloederiger de gebeurtenis hoe meer kijkers. Het bracht Stephen King op het idee om titelverhaal Als het bloedt te schrijven, dat in deze bundel van vier zeer onderhoudende verhalen belandde. Het bevat genoeg spanning, fantasie en vermaak om de lezers te plezieren. En er is natuurlijk veel bloed want als het bloedt…. dan is het goed!

'Hij leek wel zo’n bejaard, deftig dametje dat na 60 jaar onthouding eens een slokje brandy probeert en vrijwel op slag in een wel opgevoede alcoholiste verandert'

Alle vier de verhalen zijn origineel en ook heel verschillend. Het eerste verhaal ‘De telefoon van meneer Harrigan' steekt er duidelijk boven uit. De schrijver doet al keuvelend en op ontroerende wijze uit de doeken hoe de vriendschap tussen meneer Harrigan en het jongetje Craig tot stand komt. Craig geeft hem de allereerste Iphone cadeau en stopt hem tijdens de begrafenis van Harrigan in diens kist. Na de dood van Harrigan beweegt King zich langs de lijn van onschuld richting schuld en wordt het verschil tussen goed en kwaad steeds waziger. Hij blijft meesterlijk hangen in hebt schemergebied tussen realiteit en de onwerkelijkheid en bezorgt de lezer een licht ongemakkelijk gevoel. De humor waarmee hij personen en gedrag beschrijft brengt regelmatig een glimlach teweeg en heel eng lijkt het allemaal niet. Pas wanneer je in de nachtelijke uurtjes opschrikt van het geluid van je telefoon en je hart als een dolle tekeer gaat, is het duidelijk hoe meesterlijk King je onbewuste angstgevoelens wist te bespelen.

'Het wachten Chucky, dat is het moeilijkst'

Verhaal twee, Het leven van Chuck, is achterwaarts geschreven. Het begint met het slot en eindigt met de aanvang van het leven van Chuck. Het verhaal is geschreven in de vorm van een toneelstuk en bestaat uit drie aktes. Niet alleen de vorm van het verhaal is origineel maar ook het idee erachter. ‘Ik ben groot, ik bevat menigten’ gaat over het idee dat elk jaar dat je leeft, de wereld in je hoofd groter en complexer wordt. De auteur geeft er een originele draai aan door te fantaseren wat gebeurt met die wereld wanneer je sterft. Naast deze verrassende vondsten is het vooral genieten van mooie metaforen zoals de zinsnede ‘ over de dag die voorbij is gevlogen naar de geheimzinnige stortplaats waar voorbij gevlogen dagen uiteindelijk terechtkomen’.

Titelverhaal ‘Als het bloedt’ is een vervolg of misschien wel een spin-off van het boek De Buitenstaander. Personage Holly Gibnes speelt in deze detective de hoofdrol. In afwezigheid van haar speurdersmaten, zet zij nu in haar eentje alles op alles om een buitengewoon gevaarlijke en bovennatuurlijke moordenaar te verslaan. Het verhaal kent in tegenstelling tot de andere drie meer en snellere actie en de schrijfstijl is minder wijdlopig en daarom een stuk sneller. Het resultaat levert een spannend verhaal over het Kwaad op en Holly wordt steeds zelfverzekerder. Elke zin doet hunkeren naar een volgende.

'Maar weet je wat het is met het kwaad van binnenuit en van buitenaf, Holly? Volgens mij is er geen verschil'

Rat is een sprookjesachtig verhaal dat de bundel afrondt. Het is een wat traag maar meeslepend, bizar en ook gruwelijk verhaal dat wat weg heeft van Repelsteeltje. Alleen is het geen goud dat gespind moet worden maar gaat het om een schrijver die persé een boek wil schrijven. Repelsteeltje wordt vervangen door een rat. Zoals het een fatsoenlijk sprookje betaamt is er een ‘moraal van het verhaal’. De obsessie van de hoofdpersoon wordt bestraft, boontje komt om zijn loontje en ‘Dat was rat’.

De bundel 'Als het bloedt' is weer een echte King die ertoe doet. Het hele leven zit erop en eraan. De schrijver schuwt niets en de verhalen hebben weer voldoende interessante diepgang. Ze zijn meesterlijk geschreven en het is ronduit genieten geblazen.

Meer recensies van Saskia Jacobs-Labree