Dit boek leest echter net als de carrière van Nouri

Terwijl ik dit boek las, vroeg ik me af of er na deze biografie nu ook nog een sportjournalist zich aan een mooie levensbeschrijving van Nouri zou wagen, om eenzelfde verhaal te vertellen zonder de gekleurde bril van Kassem. Het blijkt echter dat Henk Spaan al in de herfst van 2018 zich van deze taak heeft gekweten, maar over zijn biografie begrijp ik dat vooral de persoon van de auteur op de voorgrond treedt, iets wat je in mindere mate overigens ook over het boek van Kassem kunt stellen. Ook komen beide auteurs superlatieven te kort om het talent van Abdelhak Nouri en de carrière die had kunnen zijn te beschrijven. Dat hij een voorbeeldige jongen en begaafde voetballer was zal niemand echter ontkennen, dus Nouri eindeloos ophemelen als een god op aarde werkt op den duur eerder averechts.

Tegen het einde van de rit snijdt Kassem nog een relevante kwestie aan, namelijk dat veel medici in de sportwereld mogelijk niet voorbereid zijn op situaties als die van Nouri. Daarnaast wordt van topsporters het uiterste gevraagd van hun lichaam, wat op de lange termijn helaas niet altijd goed afloopt. Een breed maatschappelijk debat over de fysieke risico’s waaraan we jonge mensen in de mega-lucratieve sportwereld blootstellen (denk ook aan de dodelijke ongevallen in het wielrennen) blijft vooralsnog uit. Het feit dat Ajacied Daley Blind afgelopen najaar bij een ontstoken hartspier uit voorzorg een kastje kreeg aangemeten dat in noodgevallen de circulatie overneemt, is wellicht een teken van hoop, maar dat hij na twee maanden alweer op het veld stond, blijft met de lessen uit het verleden toch riskant. Als je toch zo veel geld hebt dankzij talentvolle spelers, zou je de onttroonde Nouri best wat beter kunnen verzorgen.

Ondanks mijn kritiek zie ik toch kansen voor dit boek, bijvoorbeeld in het middelbaar onderwijs. Docenten die voetbalgekke jongens (en meisjes) zien worstelen met lezen, raad ik met klem aan dit boek voor te leggen. Niet alleen leren ze dan van alles over de immigratie van gastarbeiders, opgroeien in een multiculturele wijk en wat familiebanden en religie voor betekenis kunnen hebben in iemands leven; de docent kan ook vragen naar bovengenoemde aanmerkingen en de rol van de auteur/verteller in dit boek kritisch bevragen. Dit boek leest echter net als de carrière van Nouri, er had nog zo veel ingezeten.

Meer recensies van Shadira Monsanto