Een lekker boek om te lezen als je van spannende verhalen houdt

Sinds enkele jaren is kinderboekenschrijfster Simone van der Vlugt als thrillerauteur actief. Dit doet ze niet onverdienstelijk met haar tweede spannende boek, Schaduwzuster. In deze psychologische thriller gebruikt ze twee verhaallijnen. Met de ene schrijft ze vanuit het perspectief van ikpersoon Marjolein. Zij is docente op een zwarte school. Zij komt in de problemen als een van de leerlingen op een dag met een mes voor haar staat. De andere verhaallijn is geschreven vanuit een ander ik-perspectief, namelijk dat van Marjoleins tweelingzus Marlieke.
Ondanks het heftige begin, komt het verhaal moeizaam op gang. Dit heeft ermee te maken, dat de schrijfster veel beschrijft: wat mensen dragen, wat ze eten, wat ze doen. Ze schetst hiermee levendige tafereeltjes die voor de spanning niet noodzakelijk zijn. Langzaam, maar zeker, ontleedt Van der Vlugt de verhoudingen tussen de ik-personen en hun vrienden en familieleden. Daarbij wordt al gauw duidelijk, dat de problemen waarin Marjolein verzeild geraakt is, andere oorzaken kunnen hebben. Hoe verder je als lezer in het verhaal komt, hoe meer de spanning toeneemt.

Schaduwzuster is een prachtig, doorleefd drama dat herkenning oproept. Of de ontwikkelingen in het boek allemaal zo geloofwaardig zijn, valt met de afloop in gedachten te betwijfelen. Maar dit neemt niet weg dat dit een prima psychologische thriller is.

Meer recensies van Shadira Monsanto