Aanrader!

shannah bielen 17 december 2019
Reeds sinds 1911 is er sprake van het bouwen van een stuwdam die o.a. het dorpje Curon onder water zal zetten, om de omliggende geïndustrialiseerde steden van elektriciteit te kunnen voorzien. Verschillende keren in de geschiedenis worden de plannen niet in werkelijkheid omgezet.

Het hoofdpersonage Trina groeide op in Curon, net zoals haar ouders. We leren haar kennen als een 17-jarige levende jongedame met veel dromen over de toekomst.
Onder de dreiging van Mussolini zijn de bewoners van het dorpje verplicht zich aan te passen aan de Italianen, ze mogen o.a. hun eigen taal niet meer spreken. Trina geeft stiekem Duitse les aan kinderen uit de omgeving. Trina trouwt met boer Erich en samen krijgen ze 2 kinderen.
Met de opkomst van het nazisme zien sommige dorpsgenoten een antwoord om zich af te zetten tegen de Italianen. Ook binnen het gezin van Trina ontstaat er een tweestrijd. Ze vluchten de bergen in en moeten daar zien te overleven. Na de oorlog keren ze terug naar het dorp. Maar dan worden de plannen van het bouwen van de stuwdam verder gezet.

Dit verhaal is meer dan een verhaal van een dorpje dat onder water wordt gezet. Het gaat over de geschiedenis van een dorp, een familiegeschiedenis, keuzes die mensen maken, aanvaarden wat is, loslaten en liefde.
Het verhaal wordt verteld vanuit het personage Trina. Door de manier waarop zij in bepaalde delen tegen haar dochter praat, voel je de emoties. Een aanrader!

Meer recensies van shannah bielen