Wie kan de prinses weer laten lachen?

sheila_hjv_inbooks 31 december 2022
Prinses Faeline is ongelukkig. Sinds de verdwijning van haar geliefde is er geen lach meer op haar gezicht verschenen. De koning heeft besloten dat degene die haar weer kan laten lachen, ook met haar mag trouwen. Zal dit plan van de koning werken, of krijgt hij spijt van zijn beslissing?

“Steeds meer mannen zagen af van hun poging. Wie wilde er trouwen met een prinses die volgens de geruchten je hart in ijs kon veranderen.” Liesbeth Jochemsen

Terwijl iedereen zich afvraagt of iemand de prinses gelukkig kan maken, wordt ergens anders een jonge vrouw het slachtoffer van een dubieuze fee. Moet diezelfde vrouw vluchten voor de verkeerde prins en moet ze Faeline helpen met een nat en glibberig probleem.

Mozaïek van geluk van Liesbeth Jochemsen laat zich niet makkelijk benoemen, maar misschien komt sprookjesbundel met een twist en een knipoog een klein beetje in de buurt.

Of het hier gaat om een bundel met verschillende sprookjes waar een rode draad doorheen loopt, of om één sprookje met allerlei uitstapjes is eigenlijk niet zo belangrijk. Het is juist wel leuk dat je met Mozaïek van geluk alle kanten op kan en je je daardoor als lezer kan laten verrassen.

Wat in ieder geval duidelijk naar voren komt is dat het in grote lijnen draait om de zoektocht naar geluk. En over de vraag hoever je daarin mag gaan. Is jouw geluk belangrijker dan dat van de ander? Of kan je zorgen dat jouw geluk niet ten koste gaat van andermans geluk. Wat mij betreft geldt dat laatste, maar denken de sprookjesfiguren in deze bundel daar ook zo over?

Liesbeth Jochemsen vult de bundel met korte sprookjes, liedjes en limericks en weeft daar op de een of andere manier een mooi geheel van. Het is ook echt de moeite waard om aan het einde te lezen hoe (interactief) alles is ontstaan. Samen met de ‘aftiteling’ verlengt dit het plezier dat je tijdens het lezen ervaart, nog tot ver na de laatste bladzijde.

Bij Mozaïek van geluk werd ik eerst verliefd op de vormgeving, daarna blij verrast door de inhoud en sloot ik het boek af met een glimlach.

⭐️⭐️⭐️⭐️

Instagram: @sheila_hjv_inbooks