Wie of wat moet er worden gestopt?

Na de Bange Jaren kwam de Grote Ommekeer. Een periode waarin de wereld perfect leek te zijn. Met de nadruk op leek. Holden en Prissy hebben allebei dingen ontdekt die helemaal niet zo perfect zijn. De bevolking wordt voorgelogen en dat moet worden rechtgezet. Holden en Prissy denken allebei te weten hoe dat moet, en daar ligt ook gelijk het probleem.

Prissy wil, samen met haar vrienden Laser en Mo, de nieuwe leiders ontmaskeren, terwijl Holden juist wil voorkomen dat de regels voortaan worden bepaald door computers. Hierdoor leveren de broer en zus een totaal verschillende strijd, en komen daardoor tegenover elkaar te staan.

“En alsof dat allemaal nog niet krankzinnig genoeg is, begint Holden er ook nog eens doorheen te schreeuwen dat ik moet doen wat Bevins zegt - wat dus onwijs raar is, want hij doet zelf nooit wat iemand zegt. Ik kan amper meer nadenken en druk mijn handen tegen mijn oren. Het kan altijd nog krankzinniger.” Mirjam Mous

De vraag is wie er gelijk heeft. Welk toekomstbeeld is het meest afschrikwekkend en wie of wat moet er nu eigenlijk een halt worden toegeroepen.

H@ck 2 - De kolonie van Mirjam Mous is het zeer boeiende vervolg op H@ck 1 - Het instituut.

Mirjam Mous schrijft boeken voor jongeren van alle leeftijden in verschillende genres. H@ck is een young adult thriller met een hoop futuristische elementen. Wel weeft Mirjam Mous ook draadjes naar onze tijd. Onderwerpen die zeer actueel zijn, worden in dit boek duidelijk en herkenbaar in het verleden gelegd of naar de toekomst gebracht.

H@ck 2 - De kolonie gaat verder, waar H@ck 1 - Het instituut was gestopt. Door middel van korte hoofdstukken, en snelle wisselingen tussen Prissy en Holden, wordt je gelijk weer het verhaal ingehaald. Om dit tweede deel van de H@ck serie echt goed te kunnen volgen, moet je eigenlijk wel eerst deel één hebben gelezen. Zonder die ondergrond kan het lastig zijn om echt in het verhaal te komen.

Het is fijn dat zowel Holden en Prissy sympathie oproepen, zeker omdat het verhaal vanuit deze twee personages wordt verteld. Hun zienswijze is totaal verschillend, maar wel geloofwaardig. Hierdoor blijf je als lezer lange tijd twijfelen over wie het nu bij het juiste eind heeft. Dit zorgt voor lekker veel spanning in het verhaal. Het einde kwam, wat mij betreft, misschien iets te abrupt, maar de vooruitblik maakt een hoop goed.

Mirjam Mous heeft mij opnieuw laten genieten van de wereld van Prissy en Holden. H@ck 2 - De kolonie is een spannend verhaal, waarbij ik vooral de futuristische elementen en de link met onze tijd echt tot de verbeelding vond spreken. Ik geef H@ck 2 - De kolonie 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks