Fantastisch begin van een nieuwe serie!

sheila_hjv_inbooks 03 augustus 2020
Kan een hooglander overleven in de laaglanden?

Lily is een Magyr. Ze kan energie beïnvloeden en naar haar hand zetten. Alhoewel ze niet de allerbeste Magyr is, geeft het haar wel privileges. Ze groeit op in een bevoorrechte omgeving in de hooglanden en heeft meer kans op een goed leven.

Zeer binnenkort zal Lily trouwen, en ze heeft het geluk dat ze ook echt verliefd is op haar toekomstige echtgenoot. Door haar huwelijk met Espen, zal Lily toetreden tot de elite van het hoogland. Alhoewel ze haar vrienden gaat missen, kijkt ze enorm uit naar haar huwelijk en haar leven samen met Espen.

“Met moeite scheur ik mijn blik los van Espen en richt mijn aandacht op tante Philou. Haar zure gezichtsuitdrukking zegt genoeg; ik gedraag me niet volgens de voorschriften. Naast haar staat heer Vuori, de leermeester van Espen en leider van het Huis. Blozend maak ik een reverence voor beide mannen. Hoewel ik ga trouwen met Espen, hoor ik hem en zijn meester altijd respectvol tegemoet te treden.” Patty van Delft

Vol verwachting stapt Lily in het vliegtuig dat haar naar Espen zal brengen. Maar het noodlot slaat keihard toe. Het vliegtuig belandt in noodweer en stort neer in het laagland. De plek waarnaar criminelen worden verbannen. Voor Lily begint op dat moment de gevaarlijke tocht terug naar de hooglanden.

Terras Altas - Boek 1 - Puur Wit van Patty van Delft is een heerlijk young adult avonturenverhaal vol magie, unieke wezens en uitvindingen.

Het is niet moeilijk om de bijzondere wereld van Terras Altlas voor je te zien. Patty van Delft brengt deze, met haar woorden, echt tot leven. De rangen en standen, de hooglanders en laaglanders en de manier waarop de bewoners worden grootgebracht geven het verhaal een duidelijke en stevige basis.

Lily maakt behoorlijke ontwikkeling door in dit verhaal. Van beschermd en een beetje verwend door haar afkomst, groeit zij, door het verhaal heen, uit tot een sterke jonge vrouw. Doordat ze nu op zichzelf is aangewezen, leert ze om op een andere manier naar haar wereld te kijken.

De belangrijkste personages worden goed neergezet en zijn overtuigend. De vooroordelen over en weer zorgen voor een groot spanningsveld, waar niet iedereen zich overheen kan zetten. Deze interactie maakt de personages niet allemaal even aardig, maar voorziet de menselijke contacten wel van een bepaalde geloofwaardigheid. Natuurlijk is het fantasy, maar ook binnen dat genre moet je in de personages kunnen geloven.

Patty van Delft voegt interessante steampunk-achtige instrumenten en wezens toe aan haar verhaal. Deze zijn goed en boeiend omschreven. Je kan je een voorstelling maken van hoe deze er ongeveer uit moeten zien. Ze zorgen voor een ouderwetse en toch geavanceerde uitstraling.

Met Terras Altas - Boek 1 - Puur Wit is Patty van Delft er, na haar Dragan Duma reeks, opnieuw in geslaagd mij te betoveren met een fantastisch verhaal, dat 5 sterren van mij krijgt.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks