Meeslepend en met een vleugje spanning

Annette van Luyk (1962) komt uit Den Haag. Ze heeft na haar studies Culturele Antropologie en Communicatie lange tijd gewerkt als Sr. Purser bij de KLM, en daarna als Teammanager in de thuiszorg. Naast het schrijven heeft ze een grote passie voor reizen en Italië. Samen met haar man bezit ze een huis in Puglia. Na ‘Een perfecte illusie’ en ‘Roadtrip Italia’ is ‘De bucketlist’ haar derde avontuurlijke roman en bevindt zich, evenals beide voorgaande boeken, op het snijvlak van een thriller en een feelgood-roman.

In ‘De bucketlist’ krijgen we te maken met 10 bestemmingen, 10 opdrachten en 10 heel bijzondere verhalen. Diana krijgt na de dood van haar vriend en partner Jaap een ongebruikelijk testament in handen. Hierin vraagt hij haar om een reis te maken langst 10 bestemmingen waar hij een speciale band mee had. Op elke bestemming is er een contactpersoon die haar verder helpt. Aan het einde van haar reis wacht haar een erfenis. Aanvankelijk vindt ze het moeilijk om aan zijn laatste wens te voldoen en de reis te maken die ze samen in de planning hadden. Na enig overdenken besluit Diana toch de reis te gaan maken. Tijdens de trip leert ze haar overleden partner Jaap, waarmee ze twee jaar een relatie had, steeds beter kennen, ook de kanten die hij niet met haar deelde. Het wordt een mooie reis met veel verrassingen langs Jaaps bewogen leven.

‘De bucketlist’ is een prachtig vertelde roman. De meeste tijd is Diana aan het woord en heel even op het eind haar partner Jaap. Voorin deze roman zien we een landkaart met de verschillende bestemmingen waar Diana naartoe reist. Zo kunnen we haar op de voet volgen en zien wat haar volgende bestemming is. Elke plaats heeft een apart deel in dit boek gekregen, zodat ook meteen duidelijk is waar ze zich bevindt. De schrijfstijl is, zoals ook in haar eerdere romans het geval is, vlot, meeslepend en met een vleugje spanning. Van Luyk heeft het weer voor elkaar gekregen om je volledig gevangen te houden. De aandacht van de lezer verslapt dan ook geen moment door de mooie beschrijvingen van de personages, de omgeving maar vooral ook omdat we nieuwsgierig zijn wat de erfenis inhoudt aan het eind van het verhaal. De relatie tussen Diana en Jaap is heel mooi en bijzonder, maar ook aangrijpend neergezet. Menig lezer zal zich kunnen vinden in deze relatie, wat heel confronterend kan zijn maar ook verhelderend voor je eigen situatie. Herkenning dus.

‘Er waren genoeg herinneringen om te koesteren. Ik zou alleen willen dat ik hem beter had leren kennen, want eigenlijk weet ik maar bar weinig van zijn verleden. Telkens als ik hem ernaar vroeg, lichtte hij een tipje van de sluier op, om vervolgens weer snel zijn focus op mij te leggen. Maar misschien was dat wel zijn aantrekkingskracht. Dat ondoorgrondelijke.’

In het nawoord benoemd Annette van Luyk dat het verhaal van Diana en Jaap fictie is, maar dat de verhalen op de tien bestemmingen wel degelijk zijn gebaseerd op waargebeurde feiten, al dan niet in een andere vorm gegoten en soms met andere personages. De inspiratie voor dit boek komt uit haar eigen ervaringen, de ervaringen van andere mensen en van Google. De oplettende lezer zal dit dan ook kunnen beamen als je haar kent en de eerdere romans hebt gelezen. Een extra toevoeging is de uitleg in het nawoord waarom ze juist voor deze locaties heeft gekozen.

‘De bucketlist’ is een fijne roman met romantiek en een vleugje spanning. Een roman waarvan de lezer zeker zal genieten.

Meer recensies van Silvia van Elzelingen