Mooi origineel plot

Silvia van Elzelingen 24 november 2021
Inge Spaan (1980) werkt sinds de afronding van haar studie accountancy in de beroepsgroep die door velen als één van de saaiste wordt gezien. Gelukkig kan ze haar creativiteit kwijt in het schrijven van boeken en korte verhalen. Haar debuut ‘Oververhit’ verscheen in 2020 en werd door Biblion aangeraden voor lezers van Linda van Rijn en Loes den Hollander. ‘Uitgespeeld’ is haar tweede thriller die verscheen bij Uitgeverij LetterRijn.

Wanneer de vader van Laura plotseling overlijdt is het haar taak om de kleding uit te zoeken voor in de kist. Daarbij doet ze echter een ontdekking die ze liever niet gedaan had. Laura vraagt zich af of haar vader iets met de verdwijningszaak te maken heeft die volop in het nieuws is. Samen met haar collega Leendert probeert ze te achterhalen wat er is gebeurd. De verdwijningszaak heeft wel heel veel overeenkomsten met een recent spel, Klopjacht, dat Leendert graag speelt.

In ‘Uitgespeeld’ krijgen we te maken met een verdwijningszaak van een ouder echtpaar. Het zijn de ouders van een klasgenoot van Laura. Ze denkt dat haar overleden vader hier iets mee te maken had. Wat, probeert ze uit te zoeken door het uitpluizen van haar vaders computer. Ze vraagt haar collega Leendert om hulp wanneer ze de computer en vervolgens enkele bestanden niet open krijgt. Ook probeert ze via Rogier, haar vroegere klasgenoot, meer over zijn vermiste ouders te weten te komen. Zal Laura kunnen achterhalen wat er gebeurd is en zijn ze nog op tijd om een dramatische afloop te voorkomen?
De schrijfstijl van ‘Uitgespeeld’ is vlot, maar toch duurt het even voordat je als lezer in het verhaal zit. De spanning is mondjesmaat aanwezig en wordt pas tegen het eind opgevoerd wanneer Laura en Leendert samen op pad gaan om hun aanwijzingen verder na te gaan. Vanaf dat moment is er meer spanning en is het boek haast niet meer weg te leggen. De personages zijn wat vlak en zwak, ze hadden wat sterker neergezet kunnen worden. Zeker Laura die nu eerder als een puber overkomt dan als een volwassen journaliste.
De plot is origineel en mooi uitgedacht, maar is aan het eind jammer genoeg wat afgeraffeld.

Al met al is ‘Uitgespeeld’ een aardig boek met een origineel plot, maar het mist de spanning waardoor je als lezer niet op het puntje van je stoel beland.

Mijn dank gaat uit naar Uitgeverij LetterRijn en VrouwenThrillers.nl voor het verstrekken van het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Silvia van Elzelingen