Een pareltje

Suzanna Esther 14 april 2023 Auteur
Ik las de Kwartiermaker van Juul Martin Williams. Wat een fijn én subliem geschreven verhaal. De cover van het kleine boekje oogt fris, professioneel; een prachtig miniatuur.

Het verhaal

De lezer kijkt mee over de schouder van Yves, de kwartiermaker, die voor het leger van Napoleon uit rijdt om een geschikte standplaats voor het leger te kiezen. Daarbij houdt hij rekening met zijn kennis over bepaalde individuen die weinig goeds in de zin hebben. Niet alleen wil hij voorkomen dat de vrouwen in de omgeving slachtoffer worden van een wreed en fataal lot, ook wil hij zijn geliefde Marguérite beschermen die in de nabije omgeving een herberg runt.

Mijn mening

De schrijfstijl is bloemrijk, prachtige volzinnen die vloeiend lezen, filmisch. Ik beleefde het verhaal alsof ik door het bos reed, mij zorgen maakte over het welzijn van anderen. Ik lag zelfs in bed met een geliefde; dat lome luie gevoel van volkomen tevredenheid, wetende dat het niet kan duren.
Een boekje om in één ruk uit lezen en te verdwijnen in een andere tijd, in andermans belevingswereld.

Een pareltje!

Meer recensies van Suzanna Esther