Origineel

Suzanna Esther 02 november 2023 Auteur
Als vierde op de lijst van de BLOGTOUR las ik Vakken van Wraak door Tamara Gereads.

Julia en Steffan zijn van mening dat hun veel onrecht is aangedaan, al zijn het zaken waar de meeste mensen tegen aanlopen; familieperikelen, burenruzie, werk gerelateerde akkefietjes.
Wanneer ze op een dag een anoniem pakje met een adventskalender ontvangen, begint het gelazer pas écht. Ieder vakje geeft een inkijk in de nabije toekomst. Het valt het stel al snel op dat het voorspelde leed hun vijanden treft. In een razend tempo volgen de gebeurtenissen elkaar op tot ze groteske vormen aannemen. Julia en Steffan voelen zich verantwoordelijk. Kunnen zij het in gang gezette ‘spel’ tot halt roepen?

Het verhaal, de plot is superorigineel. Hoe verzin je het! De schrijfstijl is doelgericht, toegankelijk en beschrijvend. De relatief korte, heldere zinnen roepen spanning op, waardoor de neiging om door de tekst te vliegen groot is. Eerlijkheidshalve heb ik daardoor het boek twee keer gelezen om een eerlijke mening te kunnen vormen.
Sommige delen gaan erg snel, door de tijdsprongen en de wisseling van personages raakte ik af en toe de draad kwijt. Ik miste omgevingsfactoren (sfeer, setting), de aanloop naar en de afloop van heftige situaties verloopt vrij abrupt. Door de beknopte schrijfstijl kon ik de details invullen, toch zorgde het voor verwarring. Bepaalde briljante details komen niet helemaal tot hun recht. Ik zal ze niet benoemen. (spoilers)

Ieders leeservaring is persoonlijk, over het algemeen gaat mijn voorkeur uit naar minder compacte verhalen. Al met al was het een fijne leeservaring, ik genoot van de originaliteit, de fijne schrijfstijl en de spanning.

Als tussendoortje zijn thrillernovelles zeker voor herhaling vatbaar!

Met dank aan @juul_deverhalenfabriek

3,5 sterren