Ontwapenend origineel!

Suzanna Esther 08 februari 2024 Auteur
Ik las het boek Hemels (on) Geluk van Suus van Soomeren.

In een prille fase vroeg de schrijfster mij om mijn mening over de plot en na een aantal bladzijden proeflezen, gaf ik aan dat ik de insteek graag zelf had bedacht. Ik vond het idee geweldig.

Het verhaal is nog net zo leuk. De uitwerking van de plot is geestig, het verhaal heeft hilarische scenes en de humor is droog. Toch is het niet een en al hilariteit. Een subtiele diepzinnigheid doorspekt het luchthartige verhaal en de originele schrijfstijl – vloeiend, speels – voorkomt dat de filosofische overpeinzingen in clichés verzanden.

Eerlijkheidshalve staan er vrij veel fouten in, die overduidelijk zijn ontstaan door na redactierondes het gecorrigeerde niet zorgvuldig na te lezen. Ik heb de slordigheden doorgegeven aan de schrijfster.
Juist omdat ik het een geweldig boek vindt, zijn die foutjes doodzonde.

Ik heb enorm genoten van het verhaal en moest regelmatig hardop lachen. De schrijfster heeft talent voor slapstickscenes die niet overheersen en door haar schrijfstijl blijft de vaart er in. Het verhaal is toegankelijk, niet te verwarren met eenvoudig of simpel. Gewoon heerlijk leesvoer en een fijne leeservaring.

Net als iedereen ben ik huiverig voor het einde dat ons allemaal staat te wachten. De dood komt in vele vormen en hij jaagt mij angst aan. Toen ik het boek dichtsloeg, dacht ik: Misschien wordt het tijdens mijn einde toch nog gezellig.

Een mooie persoonlijke en ontroerende epiloog sluit het boek af.

Mocht iemand bang zijn voor de dood is dat na het lezen van Hemels (on) Geluk niet verdwenen, maar met een beetje fantasie kan het einde iets zijn om naar uit te kijken …

Qua leesplezier verdient Hemel (on) Geluk vijf sterren, maar eerlijk is eerlijk ;-)

Meer recensies van Suzanna Esther