Gruwelijk en origineel

Suzanna Esther 27 november 2019 Auteur
‘Ik zal je krijgen’ is een pakkend geschreven verhaal, dat mij door een scala aan emoties sleepte. Afschuw, walging, weerstand, afkeer, verontwaardiging, verwarring, boosheid, pijn, verdriet…
Een verhaal dat gaat over een psychopaat, die afschuwelijk gedrag vertoont en zijn partner kapot probeert te maken is niet leuk, maar het is fascinerend om in zijn hoofd te kijken. Ik heb het boek een aantal keren opzij gelegd, maar ik moest en zou het uitlezen.
Mijn mening halverwege – hoe kun je in vredesnaam zo’n boek schrijven – veranderde uiteindelijk in bewondering voor Anya, voor deze uitzonderlijke prestatie. Het vereist moed om je verleden zo onder de loep te leggen en om het ook nog eens te delen met de wereld.
Anya’s schrijfwijze is helder en to the point. De korte zinnen, afgewisseld met iets langere werkt goed in dit verhaal. In het verhaal zitten een aantal herhalingen, maar in de context klopte die wel.
Ik vond het een boek waar je als lezer écht voor moet ‘werken’ om het tot je door te laten dringen. Ergens miste ik wel de visie van de antagonist. Het had wat mij betreft het verhaal iets rijker gemaakt.
De uitwerking is intelligent en origineel gedaan. Er is wél een risico dat er oordelen worden geveld richting schrijver. Ook ik had die oordelen halverwege. Toen ik het boek dichtdeed niet meer.
Het is een belangrijk verhaal voor heel veel vrouwen die in de ban, in de macht en in handen terecht komen van geesteszieke mannen. Ook geeft het verhaal aan dat de hulpverlening toentertijd gefaald heeft en nog altijd ernstig tekortschiet qua actie op duidelijke signalen.
Het boek 3 oktober – Ik zal je krijgen – is een verhaal dat verteld moest worden.
Dit gruwelijke verhaal kan zich scharen onder het genre vrouwenthrillers!
Het krijgt van mij *** en een halve ster.

Meer recensies van Suzanna Esther