Een tripje naar Parijs

tanja-hermans 16 juni 2023
Voor de leesclub van de boekenreizigers lazen we onder leiding van Erna Eikhoudt Bestemming Parijs. De auteur Mirjam Mieserius werkte in de filmwereld in de productie. Wat voorzichtig begon met het schrijven van een script monde uit in een boek. Tegenwoordig durft ze zichzelf auteur te noemen. Haar website is een kijkje waard voor leuke tips over Parijs en eten, natuurlijk ook voor haar boeken.
Het verhaal beschrijft de levens van drie meiden die voor verschillende redenen in Parijs wonen dan wel op vakantie zijn. Elk karakter heeft steeds zijn eigen hoofdstuk, wat het boek lekker overzichtelijk maakt. Chloe is een echte boekenwurm, verloofd met Peter en werkt op een reisbureau. Ze speelt graag op veilig en is een rustig type. Ze gaat naar Parijs om voordat ze gaat trouwen één keer de stad van de liefde te beleven, helaas dan wel in haar eentje want Peter is niet zo reislustig. Ze duikt in haar boeken en bezoekt de plekken die haar geliefde schrijver Hemingway in vroeger tijden heeft bezocht.
Sofie heeft haar eigen winkel en gaat dat combineren met een proeverij om zo haar liefde voor eten op anderen te kunnen overdragen. Ze werkt hard, haar vriend houdt meer van het luie leven.
Dan hebben we nog Lizzy vanuit Amerika naar Parijs gekomen om de muze te worden van een kunstenaar en zo wereldberoemd te worden zodat haar vrienden, familie en vooral haar vader trots op haar kunnen zijn.
Natuurlijk leren de dames zich op enig moment kennen en ontstaat een vriendschap. Waarin ze bij elkaar steun zoeken in moeilijke tijden en elkaar een spiegel voorhouden.
In het begin vond ik de karakters iets te overdreven weergegeven, vooral Lizzy irriteerde me mateloos. Tijdens het lezen kregen de meiden meer diepgang en kon ik de dames steeds beter waarderen. De schrijfstijl is filmisch, de karakters soms wat erg uitvergroot, misschien hoort dat wel bij dit genre. Doordat het wat overdreven wordt is Lizzy soms wel grappig en zou ze in een film niet misstaan.
De meiden hebben elk een geheim, vooral wat Sofie betreft worden we goed in spanning gehouden. Het duurde even voordat ik echt in het verhaal zat, maar toen wilde ik ook graag verder lezen en weten wat er met de vriendinnen gebeurt.
De auteur weet goed de sfeer van Parijs weer te geven en neemt je mee langs bekende en onbekende trekpleisters. Achterin staan nog enkele tips van bezienswaardigheden en cafeetjes. Dit boek is een echte aanrader voor de liefhebbers van feelgood en ideaal voor in de koffer op vakantie.

Meer recensies van tanja-hermans