Tweestrijd in de gouden eeuw

tanja-hermans 03 juni 2023
Voor de leesclub van de boekenreizigers lazen we Lysbeth. van Marlies Medema
Cover: De kledingstijl en de sfeer van de afbeelding past bij de tijdsgeest, wel lijkt de afbeelding een foto wat dan weer niet bij de 17de eeuw past.
Verhaal: Het verhaal wordt in twee verhaallijnen verteld. Een lijn verteld het verhaal van Lysbeth vanaf haar kindertijd de andere lijn verteld het verhaal van haar huwelijksleven. De wisseling tussen de hoofdstukken wordt goed aangegeven met plaatsnaam en datum, waardoor het duidelijk is waar en wanneer het zich afspeelt.
De ouders van Lysbeth overlijden wanneer ze nog een kind is, ze gaat na een verblijf bij een oom en tante bij haar broer Jan wonen. Jan is geen makkelijke man en stelt hoge eisen aan Lysbeth. Bij haar andere broer Arndt krijgt ze een baan in zijn brouwerij. Lysbeth werkt hard en wil graag een eigen bestaan opbouwen. Wanneer Jan Rem Bisschop in dienst neemt worden Lysbeth en Rem verliefd. Rem is wat jaren jonger, hij heeft nog geen bestaan opgebouwd en Jan zal nog niet akkoord gaan met een huwelijk. Ze maken een zes jaren plan voor hun relatie die ze ondertussen geheim houden totdat de tijd rijp is. Het is geen gemakkelijke tijd, de maatschappij is in tweeën gedeeld door het geloof. Er woedt een felle strijd tussen de remonstranten en de contraremonstranten. Dit leidt tot verraad, plunderingen en in sommige gevallen zelfs tot de dood. Lysbeth krijgt tijdens haar leven veel voor de kiezen, ze verliest drie kinderen, moet meermaals verhuizen, wordt slachtoffer van plunderingen en heeft ook in haar huwelijk de nodige problemen. Ondanks alles blijft ze sterk en gaat door.
In het nawoord en de bronnenlijst staat vermeldt waar je meer kunt lezen over Lysbeth, dit is misschien leuk om te doen voordat je het boek leest. De schrijfster heeft uitgebreid onderzoek gedaan en een realistisch verhaal geschreven.
In het begin is het even moeilijk om in het verhaal te komen door het wisselen van de tijdslijn, na een aantal hoofdstukken raak je er aan gewend en leest het makkelijker. Het verhaal weet me te pakken en is overtuigend geschreven. De karakters komen tot leven, door het verhaal heen wordt van de personen duidelijk waarom ze zijn wie ze zijn. Ze blijken allemaal hun problemen te hebben en gaandeweg wordt duidelijk waarom ze doen wat ze doen. De karakters ontwikkelen zich en je ziet de personen volwassen worden. In het begin was het verhaal soms wat langdradig, naarmate je verder leest komen de karakters tot leven. Het verhaal heeft een mooi einde waarin Lysbeth terug kijkt op haar leven.
Dit boek is een aanrader voor liefhebbers van historische romans.

Meer recensies van tanja-hermans