Een gebeurtenisvolle week

tanja-hermans 10 juni 2023
Anita Kok heeft jaren lang als trainer psycho educatie gewerkt. Sinds enkele jaren werkt ze als beeldend kunstenaar en schrijver. In 2020 kwam haar debuut venijnig spoor uit.
De cover is mooi vormgegeven en past goed bij het verhaal. Het omslag spreekt tot de verbeelding en zou me zeker uitnodigen om het boek op te pakken.
Het verhaal gaat over Claire die in een moeilijke periode van haar leven zit. Haar man heeft haar verlaten voor een jongere vrouw. Claire is een succesvolle vrouwencardioloog, ze heeft zich altijd vooral met anderen bezig gehouden. Het wordt tijd dat ze wat meer aan zichzelf gaat denken. Om hiermee te beginnen boekt ze een mindfulness week. In een huisje in het bos gaat ze samen met een groep vrouwen van middelbare leeftijd op zoek naar zichzelf. Dit alles onder leiding van Joke de mindfulness trainer. Wanneer ze in het huisje aankomen blijkt al snel dat er verschillende mensen een appeltje met Joke te schillen hebben. Er volgt een chaotische week met veel gebeurtenissen. De dames leren een groepje heren kennen, waardoor de nodige romances ontstaan. Er worden vriendschappen opgebouwd en er vinden confrontaties plaats waarbij zelfs doden vallen.
Het begin van het verhaal is goed geschreven en houdt de aandacht goed vast, de spanning wordt goed opgebouwd, het schept verwachtingen die aan het einde helaas niet waar worden gemaakt. Plotseling gebeurt er zoveel in een recordtempo waardoor het verhaal aan geloofwaardigheid inboet maar ook het plot niet helemaal bevredigend is.
De karakters zijn goed beschreven en wat uitvergroot waardoor ze goed tot leven komen. Doordat het tempo op het einde hoog ligt en er ontzettend veel gebeurt in een week tijd verliest het verhaal zijn geloofwaardigheid
Vooral de eerste helft van het verhaal is goed opgebouwd, de schrijfstijl is vlot en neemt je mee in het verhaal, helaas gevolgd door een chaotisch geheel van daders en motieven waardoor mijn aandacht voor het verhaal verslapte. Naar mijn mening had het einde wat beter uitgewerkt kunnen worden en zou het boek best wat dikker mogen zijn omdat er blijkbaar meer ruimte nodig was voor dit verhaal. De schrijfstijl van Anita Kok sprak me erg aan en ik had graag verder gelezen. Ik ben dan ook benieuwd naar Venijnig spoor.
Vrouwenmantel is een leuk boek voor tussendoor of op vakantie en zeker spannend.

Meer recensies van tanja-hermans