Als je wereld opgaat in stof...

Tessa 29 september 2019
Auteur
Joanne Carlton is ook gekend als Sandra J Paul, auteur van de Eilanden reeks en oprichtster van Hamley Books, een jonge maar zeer dynamische uitgeverij!
Joanne scoorde met haar debuut ‘Heart Beat’ en met de vertaling ‘Hart Slag’. Ook in 2019 zit deze auteur niet stil en blijft ze fans verrassen!
Cover
De cover van ‘Stof’ is er in twee versies. De versie waar ik voor koos is alvast een eyecatcher! Al ligt hij tussen 20 andere boeken, gegarandeerd zal je de leuke man op de cover meteen vinden! Zodra je in het verhaal duikt zal de cover ook meteen duidelijk worden!
Verhaal
Wat als één persoon verantwoordelijk is voor het verdwijnen van alles en iedereen om je heen? Wat als je geen keuze hebt dan te moeten overleven, niet alleen als belofte aan je geliefde, maar ook gedwongen door de verantwoordelijke?
“Het stof was letterlijk overal. Het overweldigde de wereld met een ongelooflijke snelheid. Niets kon het fenomeen nog tegenhouden. We dachten eerst aan onaangekondigd slecht weer in het midden van een zomerse hittegolf. Velen dachten dat het allemaal vrij onschuldig was, omdat niemand het gevaar echt kende. Pas later kwamen de gruwelijke details.”
Simon James, een dolgelukkige man met een mooi leven, komt in een situatie terecht waar niemand ooit zou willen aan denken. Over een fractie van enkele weken verliest hij niet alleen iedereen rond zich, maar ook bijna zichzelf. Hij kan zich enkel proberen te houden aan een belofte en zijn nieuwe vriend, een hond waar hij zich over ontfermde.
Als hij, in opdracht van Kim, de nieuwe leidster van deze wereld, op een morgen uit zijn bed gelicht word blijkt hij de verantwoordelijkheid over zich te krijgen om de wereld te redden, samen met een voor hem onbekende vrouw. Tegen wil en dank, en met veel tegenwerking, bereid hij zich voor op zijn nieuwe komende leven in een verloren wereld.
“Plotselinge heftige geluiden afkomstig van buiten de koepel laten ons opschrikken. Quinn leunt tegen me aan en blaft nerveus. Weg is zijn opgewondenheid. Vogels en andere dieren vallen uit de lucht en op de glazen koepel, vergiftigd door het stof. De klappen zijn heftig. Een aantal blijft roerloos liggen, andere glijden verder naar beneden. Het einde der tijden voltrekt zich voor onze ogen.”
Beoordeling
Dit boek zou zo maar eens onze echte toekomst kunnen worden. Joanne weet waar ze over schrijft en overdrijft ook niet, zodat het geloofwaardig over komt en je meegenomen wordt in een wervelwind!
Korte hoofdstukken met een zeer duidelijke en vlotte schrijftaal maken dit een aangenaam boek om te lezen.
Ook de emoties van de personages komen mooi uit in het boek. De personages zijn duidelijk uitgewerkt en de auteur bleef bij een beknopt aantal, wat nog een extra positief punt geeft!
Een boek dat verdiend om gelezen te worden!
Ik geef dit boek met veel plezier 5 sterren! *****

Meer recensies van Tessa