Een verhaal over familiebanden, vriendschappen en mooie reizen.

Tessa 22 december 2022
Enkele jaren geleden was het boek 'Witte zwanen, grijze zwanen' het allereerste boek dat ik mocht recenseren voor mijn boekenblog.
Nu is er het vervolg 'Ooievaarsnest", ook te lezen als standalone.

Het verhaal dat we volgen strekt zich uit over een zestal maanden. We lezen over de levens van enkele familieleden en vrienden die verspreid zijn over België en Nederland en toevallig later ook deze landsgrenzen over gaan.
Femke, die we nog kennen uit het vorige boek, telt af naar de opening van haar B&B. Met man en macht worden de laatste karweitjes afgerond en bereiden ze de opening voor.
Deze opening is de grote leidraad in het verhaal, dat nog aftakt naar enkele toffe maar ook spannende en triestige gebeurtenissen.

Op zich is dit een aangenaam, licht boek om te lezen. Naast de opening van de B&B is ook vriendschap, familie en reizen een heel groot punt in het boek. Het reizen is ongetwijfeld iets waar Viviane zelf enorm van geniet, wat je ook meteen merkt aan de uitbundige beschrijving van de details.

Persoonlijk vind ik het grootste verschil met het eerste boek dat dit verhaal net iets trager loopt. Behalve één echt spannend stuk kabbelt het verhaal hoofdstuk per hoofdstuk rustig verder.
Wat ik misschien wel kan aanraden aan Viviane is om bij het volgende boek de schrijftaal gerust af en toe iets minder clean weer te geven. Er mag wat mij betreft hier en daar wel eens iets 'platter' geschreven worden.

Zoek je een verhaal dat je op een rustige avond kan weglezen, dan is 'Ooievaarsnest' je ding!

Meer recensies van Tessa