Fantastisch boek

thebooksofwonder 03 augustus 2020
Dert13n is alweer het vierde boek in de Eddie Flynn serie en wat een fantastisch boek is dit zeg! Het boek zit vol met spanning en plot wendingen.

Het boek begint vanuit het perspectief van een moordenaar. Dit is enorm verschil vergeleken met de andere drie delen, wat alleen werd verteld vanuit het perspectief van Eddie Flynn. Dat we nu ook vanuit een perspectief van de moordenaar lezen is een grote verandering in de Eddie Flynn serie. En toch is dit een geweldige toepassing. De moordenaar is een interessant personage om over te lezen. De manier waarop hij denkt, hoe hij dingen uitvoert en hoe hij vermoord. Ondanks dat je weet dat hij een moordenaar is, zitten er zoveel plot wendingen in zijn perspectief dat het je elke keer weer verrast.

“Maar ik ben advocaat. Ik heb de duivel aan mijn kant. En de duivel speelt vals.”

Steve Cavanagh maakt Eddie Flynn zijn personage met elk boek beter. Het is heerlijk om over hem te lezen. Hem aan het werk zien gaan in de rechtbank maar ook daar buiten om. Eddie Flynn is een geweldig en slim persoon. Ondanks dat hij gestrest of in paniek is blijft hij slim nadenken. Als hij weet dat hij weinig kans maakt in de rechtbank en in de situaties buiten de rechtbank om, dan geeft hij niet op maar waagt hij het erop. De vaardigheden die hij heeft geleerd in zijn verleden, de manier hoe zijn vader hem heeft opgevoed, komen allemaal te pas met hoe hij dingen oplost.

Je raakt steeds meer aan Eddie gehecht en je begint steeds meer om hem te geven.

De bad-ass Harper komt weer in het verhaal tevoorschijn. Haar verschijning in dert13n is een grote toevoeging aan het verhaal. Ze is slim, ze is bot maar ze is uitstekend goed in haar werk. Eddie en Harper kunnen uitstekend samenwerken, wat grote voordelen heeft voor het oplossen van Eddie zijn rechtszaak.

“ Er bevond zich iets donkers en slechts in de kamer. Iets waar je liever niet aan denkt. Iets waar je als kind bang voor was. De boeman, het monster in de kast, de duivel onder je bed. En je ouders zeggen dat je het je verbeeldt. Demonen bestaan niet. Monsters bestaan niet.
Maar ze bestaan wel. “

Het plot is zo goed uitgewerkt dat elke plot wending een verassing is. Steve Cavanagh heeft het verhaal zo opgebouwd dat je oprecht geen enkel idee hebt hoe het allemaal in elkaar zit. Als je er uit eindelijk achter komt in het einde hangt je mond open van de verassing.

Dat je weet dat de moordenaar in de jury zit maakt het alleen nog spannender en intenser!

De schrijfstijl is vergeleken met de andere drie delen behoorlijk veranderd. In het begin lijkt het net alsof je een compleet andere serie aan het lezen bent. Je kan duidelijk merken dat Steve Cavanagh is gegroeid in het schrijven.

Er was één ding wat ik zag aankomen op een gegeven moment, kort voordat het daadwerkelijk gebeurde. Ook had ik op een gegeven moment een klein vermoedde over een persoon maar ik dacht: nee dat ik onmogelijk. Dat het uiteindelijk wél zo bleek was ik juist nog meer verrast.

Dert13n is tot nu toe het beste deel van de Eddie Flynn serie. Het is een fantastisch uitgewerkte thriller met verrassende plot wendingen. Steve Cavanagh blijft je tot aan het einde van het verhaal je verrassen. Dit is zeker een aanrader. Dit boek kan je los lezen!

Meer recensies van thebooksofwonder