Sla de bijdrage van King maar over ...

Tom Rövekamp 10 januari 2023 Auteur
De Oorspronkelijke Amerikaanse (nou ja, uit de VS) bundel bevat 18 verhalen, waarvan er in de Nederlandse vertaling nog maar 10 overbleven. Jammer dat ze de bijdrage van King niet hebben geschrapt; die haalt het cijfer flink naar beneden.
Het leek me nu eens aardig om ieder verhaal een cijfer te geven en dan op basis van het enkelvoudig gemiddelde sterretjes toe te kennen. Het eerste verhaal (Fritz Leiber) krijgt meteen al een 10. Huppakee. Zo'n verhaal dat je voor je genoegen leest. Ook veel andere verhalen scoren hoog: nog 4 keer een 8 en zelfs nog een 9 (voor Gene Wolf). Verder nog een 6 en een 6,5. Het verhaal van Manley Wade Wellman neemt een interessante plaats in: begint met een 9, maar eindigt met een 6; het mag de pret niet drukken. Wat dat wel doet dus, is het verhaal van King. Ik heb hem een 1 gegeven, voor de moeite. Zonder zijn 'The cat from hell' (natuurlijk ...) zou de bundel wat mij betreft 4 sterren waard zijn, maar met hem erbij nog maar 3. Evengoed de moeite om te lezen (als je King overslaat, dan).

Meer recensies van Tom Rövekamp